blog

Max Verstappen succesvol door service logistiek

Supply chain 2263

Het succes van Max Verstappen staat of valt met excellente service logistiek. Wat kan de logistiek leren van Formule 1? Martijn Smid noemt drie verbeterpunten.

Max Verstappen succesvol door service logistiek
Martijn Smid

Max Verstappen komt de pits binnenrijden, het onderhoudsteam staat pas 17 seconden klaar, de spare parts staan tot op de centimeter nauwkeurig opgesteld van waar de auto komt te staan. Nog voor Verstappen stilstaat, start het onderhoud en 2 seconden later is hij weer op weg naar de uitgang van de pitstraat.

Van een sport waarbij de belangen zeer groot zijn, zoals autosport, valt zeker te leren. Niet alleen op sportief gebied zijn de belangen groot, ook de reputatie van autofabrikanten wordt rechtstreeks beïnvloed door de sportieve resultaten. Dit geldt zeker voor de Formule 1. In het summum van deze sport geldt letterlijk dat elke seconde telt.

Uiteraard is het interessant om te onderzoeken hoe uw onderhoudsorganisatie net zo ‘lean’ kan opereren als een Formule 1 team tijdens een pitstop. Nog interessanter is het om te onderzoeken hoe uw onderhoudsorganisatie kan leren van wat er binnen Formule 1 teams nog niet goed gaat. Namelijk het managen van dure slow movers.

Mismanagement dure slow movers

Een snel uitgevoerde pitstop is in de Formule 1 nog geen garantie op succes. Het komt voor dat een onderdeel kapot gaat tijdens de race en vervangen moet worden. Een enkele keer liggen de spare parts van dit artikel op de fabriek en niet op het circuit. De coureur valt uit of krijgt een verwisselbaar artikel (oude specificatie) en de gewonnen tijd van de snel uitgevoerde pitstop wordt teniet gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is Sauber, onder andere door een tekort aan spares heeft het team dit jaar nog geen punt gescoord. Mismanagement van dure slow movers doet het team de das om. Herkent u dit?

Verleg uw aandacht naar dure slow movers

U kunt als organisatie perfect functioneren op het gebied van fast moving spare parts, maar als vervolgens kritieke dure slow movers niet voorradig zijn, ligt het systeem stil. Gelukkig zijn er manieren om uw slow moving spare parts beter te managen.

In een ideale situatie zijn uw planners zo min mogelijk bezig zijn met voorspelbare, goedkope fast movers. Hierdoor ontstaat er meer aandacht en energie voor dure en kritieke slow movers. Planners houden meer tijd over om deze artikelen te plannen en kunnen zodoende eerder problemen signaleren.

Verbeterpotentieel dure slow movers

Dure slow movers hebben een grote impact op de voorraadwaarde. Hoe hoger de waarde van een artikel, hoe groter de impact. Daarnaast is het voorspellen van toekomstig verbruik niet eenvoudig omdat er weinig aanvragen per jaar zijn. Potentieel valt er dus veel te verbeteren. Zoals het verlagen van de stilstandkosten van het systeem doordat kritieke slow movers een hogere beschikbaarheid krijgen. Hoe gaat het verleggen van de aandacht in zijn werk?

Drie hoofdgroepen voor verbeteringen

Er zijn verschillende manieren om het genoemde verbeterpotentieel te bereiken. Deze manieren zijn te verdelen in drie hoofdgroepen: schaalvoordelen, voorspelbaarheid van de vraag en mobilisering van de voorraad.

  1. Schaalvoordelen bereiken we door met dure slow movers te poolen. Dit poolen kan stroomopwaarts in de supply chain plaatsvinden door goede afspraken met de leverancier te maken. Een andere optie is om in de eigen echelon te poolen door met concullega´s poolafspraken te maken.
  2. De voorspelbaarheid van de vraag kan verhoogd worden door te zorgen voor een nette klantvraag en door het minimaliseren van wachttijden. Daarnaast zorgt condition based monitoring voor beter voorspelbaar onderhoud.
  3. Mobilisering van de voorraad leidt tot kortere levertijden doordat spare parts eenvoudiger verscheept kunnen worden. Ook kan door middel van 3d-printing van parts mobilisering plaatsvinden.

Pole Position

Wilt u uw onderhoudsorganisatie verbeteren? Verleg dan uw aandacht naar het managen van dure slow movers. Hierdoor zullen uw stilstandkosten dalen en zal uw service level stijgen. Hopelijk zet deze blog u aan het denken en staat het belang van slow movers ook bij uw organisatie op pole position!

Auteur Martijn Smid is Junior Consultant bij Gordian Logistic Experts

Reageer op dit artikel