blog

Zes essentiële tips voor connected groothandel

Supply chain

Groothandelaren moeten zo snel mogelijk hun IT aanpassen aan de huidige eisen door de verschillende systemen met elkaar te verbinden, anders vissen zij op termijn achter het net, zegt Olivier de Kort van Unit4. Er is een nieuwe vorm van IT-denken met ERP als basis.

Zes essentiële tips voor connected groothandel

Er is een heel nieuw speelveld ontstaan in de groothandel waarbij nieuwe spelers uit onverwachte hoek (lees: buiten de eigen branche) technologie gebruiken om handelsplatforms te creëren. Dit zijn platforms waar consumenten en bedrijven met enkele klikken of zelfs volledig geautomatiseerd hun bestellingen kunnen plaatsen. De groothandelaar moet mee in die transformatie richting volledige connectiviteit, maar hoe?

De rol van groothandelaren verandert en ondernemers moeten mee om hun bestaansrecht veilig te stellen, door zich te focussen op toegevoegde waarde voor de klant en om inefficiënties te elimineren. Dat kan door te investeren in automatisering en digitalisering, want bij veel groothandelaren is het slecht gesteld met de IT. Torenhoge faal- en beheerkosten zijn namelijk een doorn in het oog van veel groothandelaren, want volgens TNO bedragen die 20 tot 35 procent van het totaal. Ze ontstaan door gebrek aan een actueel CRM of fouten in de levering, als gevolg van IT die niet goed aansluit op de behoeften.

Nieuwe vorm van IT-denken met ERP als basis

Het op elkaar laten aansluiten van IT en behoeften is geen kwestie van zomaar investeren in technologie. Wil de groothandelaar een optimaal logistiek-, verkoop- en inkoopproces realiseren, dan is het nodig om de gehele IT met elkaar te laten verbinden. Dat betekent dat het ERP als basis dient waarop het CRM (relatiebeheer), de WMS-planning (magazijninformatiesysteem), transportmanagementsysteem, business intelligence en e-commerce op zijn aangesloten. Het is een nieuwe vorm van IT-denken die door steeds meer groothandelaren wordt omarmd.

Zes essentiële tips voor connected groothandel

Dit zijn zes tips hoe je komt tot een dergelijk ‘connected’ IT-platform:

  1. Analyseer de markt en bepaal het doel: productleider worden, operational excellence nastreven of juist inzetten op klantpartnerschap.
  1. Definieer de processen om de markt te bedienen, zoals van purchase-to-pay, order-to-cash, klanten acquireren, factureren en bezorgen.
  1. Kijk hoe bedrijven in andere sectoren factureringsprocessen hebben gestroomlijnd, omdat innovaties zelden vanuit de branche zelf komen.
  1. Denk na over de winst-target: wat wil de markt en hoeveel winst kun je daarmee maken?
  1. Denk asymmetrisch. Kijk dus niet alleen naar lokale concurrenten, maar ook naar andere branches en mogelijke concurrentie.
  1. Raak het ‘not invented here’-syndroom kwijt. Dit gaat er vanuit dat alleen eigen ontwikkelde producten of dienstverlening de beste zijn, waardoor het niet doordringt wat er buiten de eigen branche gebeurt. Daardoor blijven kansen onbenut en ontstaat soms zelfs een bedreiging voor het voortbestaan van de organisatie.

Het succes van de groothandel is straks afhankelijk van de connectiviteit met klanten en leveranciers. Daarvoor moeten alle processen digitaal zijn en de systemen van de groothandel moeten zijn verbonden met die van leveranciers en klanten. Groothandelaren moeten daarbij verder kijken dan hun eigen bedrijf, verder dan hun eigen branche en open staan voor veranderingen van buitenaf. Een digitale wereld vraagt om verbondenheid.

Meer weten over de connected groothandel? Kom naar het kennisevent voor groothandelaren op 16 juni.

Lees ook: ‘Groothandel voelt concurrentie logistiek dienstverlener’

Reageer op dit artikel