blog

Trouwen met uw klanten?

Supply chain

Het is anno 2015 een must om verbonden te zijn en te blijven met uw klanten. Uw klanten ontzorgen is van groot belang voor hun tevredenheid. Het afstemmen van uw bedrijfsprocessen met die van uw klanten kan een belangrijke succesfactor zijn. Technisch is het mogelijk, maar waaruit bestaat precies de toegevoegde waarde?

Trouwen met uw klanten?

Eén van de manieren om een sterke klantenbinding te realiseren, is ervoor zorgen dat klanten geen moeite hoeven te doen om de producten te bestellen die ze nodig hebben. Door de online catalogus in het ERP-systeem van de groothandel te koppelen aan de systemen van de klant, worden contracten, condities en andere overige overeenkomsten automatisch meegenomen. De bestelling die de klant via de online catalogus doet gaat automatisch via een inkooporder naar zijn ERP-systeem. Die gaat vervolgens via Electronic Data Interchange (EDI) naar het ERP van de groothandel. Vervolgens komt de factuur automatisch retour naar het ERP van de klant voor de nodige boekhoudkundige verwerking. Het hele proces van bestelling tot facturatie loopt dus via uw ERP-systeem.

Is dat niet gevaarlijk? Zeker! Tenminste, als u er niet goed mee omgaat. Er ontstaat immers een grote afhankelijkheid, vergelijkbaar met een huwelijk. Maar als de klant het gemak ervaart, dan geeft het alleen maar concurrentievoordeel. Zolang het belang van de klant voorop staat, zal hij niet snel geneigd zijn over te stappen naar de concurrent. Tijdige en juiste leveringen zonder administratieve moeite zijn hierbij doorslaggevend.

Mobiele app

In ons dagelijkse leven zijn we gewend om zaken te regelen via onze tablet en smartphone. Voor veel toepassingen zijn apps ontwikkeld die ons leven leuker, gemakkelijker of beter maken. Waarom maken we hier dan nog zo weinig gebruik van op ons werk?

Om het bestelproces voor klanten van groothandels te vereenvoudigen, is er een app speciaal ontwikkeld voor de groothandel. Klanten van groothandels kunnen via de app eenvoudig en veilig hun bestellingen plaatsen. Daarnaast is het mogelijk om de bestelhistorie te bekijken en kunnen gebruikers producten bestellen door alleen maar op een product te klikken. De bestelling komt automatisch binnen in het ERP van de groothandel voor verdere verwerking. De app bespaart de klant tijd en voorkomt fouten in het bestelproces. Ook de groothandel heeft door deze automatiseringsslag minder werk aan de verwerking van de bestelling.

Niet uitsluitend voor grote ondernemingen

Deze technische slimmigheidjes zijn niet uitsluitend voorbehouden aan groothandels die leveren aan grote afnemers. Levert u aan kleinere ondernemers die nauwelijks zijn geautomatiseerd? Via een app kan het bestelproces voor uw klanten eenvoudiger verlopen.

Automatisering fungeert zo als Haarlemmerolie voor klantenbinding. Beschouw het als trouwen met uw klanten. Net als in ieder huwelijk moet u continu werken aan uw relatie. Blijven communiceren en luisteren naar de wensen, dan beschouwt de klant deze verbintenis niet als een lock-in, maar als pure ontzorging.

Reageer op dit artikel