blog

Wat is de maximale grootte van een e-commerce warehouse?

Supply chain

Wat is de maximale grootte van een e-commerce warehouse?

De maximale grootte van een e-commerce warehouse? Dat is een interessante vraag waar steeds meer grotere e-commerce bedrijven mee te maken krijgen. Roy Lenders leert van ervaringen van Zalando en Amazon.

Door de nog steeds forse groei van e-commerce groeien de magazijnen van e-commerce bedrijven hard. Elk e-commerce bedrijf geeft de voorkeur aan één voorraadlocatie aangezien het openen van extra magazijnen veel complexiteit toevoegt ten aanzien van het managen van meerdere voorraadlocaties. Echter, er zit een grens aan de maximale grootte van een e-commerce magazijn. Boven die maximale grootte is er namelijk een extra management laag benodigd in het magazijn en worden de loopafstanden in het magazijn zodanig groot dat de gemiddelde efficiëntie van het magazijn gaat afnemen.

Maar wat is nu dan de optimale en maximale grootte van een e-commerce magazijn? Laten we daarvoor kijken naar de ervaringen van anderen.

Zalando

Zalando had in zijn beginjaren de logistiek uitbesteed aan Docdata, het bedrijf dat ook de logistiek uitvoert voor bol.com. Docdata had hiervoor een speciaal magazijn ingericht in Berlijn. Op een gegeven moment besloot Zalando om de logistiek te insourcen en sindsdien heeft het de twee grootste gespecialiseerde e-commerce magazijnen in Europa. Haar eerste magazijn ligt in Erfurt, Duitsland en heeft een grootte van 128.000 vierkante meter. Haar tweede en meest recente magazijn ligt in Mönchengladbach, over de grens op 15 minuten afstand van onze Nederlandse logistieke hotspot Venlo, en moet een totale grootte krijgen van 134.000 vierkante meter. Voor Zalando ligt de meest efficiënte en optimale grootte blijkbaar rond de 130.000 vierkante meter. In beide magazijnen werken ongeveer 1500 medewerkers.

Amazon

Amazon is natuurlijk veruit het grootste e-commerce powerhouse ter wereld. In april 2014 had het bedrijf wereldwijd maar liefst 108 eigen magazijnen met een totale grootte van circa 7 miljoen vierkante meters. Amazon heeft momenteel een wereldwijde omzet van 74,5 miljard USD dus je kunt zeggen dat zij voor elke 100 miljoen USD omzet circa 9500 vierkante meter magazijnruimte nodig heeft.

In Europa heeft Amazon met name magazijnen in die landen waarin het een marktplaats heeft; Amazon heeft in Europa vijf marktplaatsen, waaronder in UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Engeland en Duitsland zijn veruit de grootste landen voor Amazon in Europa. In Engeland heeft Amazon daarom acht grote magazijnen en zeven kleinere consolidatie centra. In Duitsland heeft Amazon inmiddels negen grote magazijnen.

Wanneer je naar de lijst met individuele magazijnen van Amazon kijkt, zowel naar de grootte als wanneer ze gebouwd zijn, dan valt het op dat vrijwel alle nieuwe magazijnen van Amazon in de laatste vijf jaar vrijwel precies dezelfde grootte hebben, namelijk precies rond de 100.000 vierkante meter. Naast dat Amazon blijkbaar een soort standaard template gebruikt voor alle nieuw gebouwde magazijnen kun je ook wel zeggen dat het bedrijf met inmiddels 108 van dergelijke magazijnen voldoende ervaring heeft opgebouwd in wat wel of niet een efficiënte magazijn grootte is.

Grens grootte e-commerce magazijn

De maximale grootte van een e-commerce magazijn, namelijk die grootte waarbij de efficiëntie in het magazijn gaat afnemen, ligt voor elk e-commerce bedrijf anders, afhankelijk van het type goederen en de type activiteiten die in het magazijn plaats moeten vinden. Wel blijkt duidelijk dat deze grens zo tussen de 100.000 en 130.000 vierkante meter zal liggen.

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants.
Reageer op dit artikel