blog

Waarom betalen mijn klanten niet?

Supply chain

Waarom betalen mijn klanten niet?

Eigen schuld, dikke bult.’ Dat is de strekking van een column van Walther Ploos van Amstel. Want dat klanten niet betalen, hebben leveranciers vooral aan zichzelf te danken. Naar zijn mening laten zij steken vallen en hebben ze het eigen huis niet op orde. Logisch dat klanten de rekening nog even laten liggen. Oh ja, en supply chain finance voegt voorlopig nog geen economische waarde toe aan de keten.

Je gaat bijna denken dat logistieke dienstverleners er een potje van maken. Het tegendeel is gelukkig waar. Vele ondernemers zijn consciëntieus met hun vak bezig en hun processen zijn ‘in control’. Voor alle duidelijkheid: waar gehakt wordt vallen spaanders en leveranciers die hun afspraken niet nakomen vragen om problemen. Een rekening die ter discussie staat, wordt dan vertraagd betaald. Dat is zo klaar als een klontje.

Garantie

Maar waarom moeilijk doen als er helemaal geen problemen zijn? Als er volgens het boekje geleverd wordt en de factuur in alle geledingen klopt? Zoals bij de meeste transacties? Je mag dan toch verwachten dat een klant de rekening binnen vijf dagen confirmeert. Ofwel garandeert de factuur te betalen. Deze toezegging neemt onzekerheden weg en zorgt voor rust. Zeker bij kleine partijen. Het is de basis voor supply chain finance.

Tang

Toch loopt het in de praktijk vaak anders. Behoorlijk wat grote partijen hebben er een gewoonte van gemaakt om de tijd in hun voordeel te laten tikken. Lees: zij hebben de termijn eenzijdig opgerekt en betalen pas wanneer het hen uitkomt, na 90 dagen. Die extra financiële speelruimte is mooi meegenomen. De leverancier is de dupe. Hij moet maar afwachten wanneer hij geld ziet. Vreemde gang van zaken. Tegenover een correcte levering mag een correcte betaling staan. Een grote klant moet dan een gegronde reden hebben om hiervan af te wijken. De gedachte dat een dienstverlener het eigen huis niet op orde heeft, snijdt dan weinig hout.

Efficiënt en effectief

Volgens de betreffende blog van Ploos van Amstel is de perfecte order OTIFNENC (on time, in full, no errors, no contact); een mooi opstapje naar meer. Want in combinatie met supply chain finance wordt die order alleen maar aantrekkelijker. Samen versterken ze elkaar. Er valt winst te behalen door de processen efficiënt en effectief in te richten: voor zowel de klant als de leverancier. De klant krijgt zijn order zonder gedoe geleverd, volgens de afspraken. En de leverancier ziet zonder gedoe z’n geld. Klant en leverancier werken met gemeenschappelijke data en alle informatie staat in lijn. Door data te delen via een goed geolied proces kunnen rekeningen nu versneld goedgekeurd en betaald worden. Je doet jezelf dan ook tekort door supply chain finance in de wachtkamer te zetten, zoals Ploos van Amstel suggereert. Tenzij je het paard liever achter de wagen spant. Of zie ik het verkeerd?

Reageer op dit artikel