blog

Hoe hoog is uw Assortment Dispersion Index (ADI)?

Supply chain

Hoe hoog is uw Assortment Dispersion Index (ADI)?

Bol.com biedt bijna 8 miljoen producten, Staples zo’n 1 miljoen en Cool Blue en Kijkshop bieden een enorme ‘long tail’. De keuze is reuze. Je kunt vandaag op elke plek, elk gewenst product laten leveren. Zelfs maatwerk hoort tot de opties bij SuitSupply en websites voor meubels als LiveXL. Uitdijende assortimenten zijn echter niet zonder risico’s. Hoe voorkom je dat voorraden gierend uit de hand lopen? Ploos van Amstel geeft vijf adviezen over omgaan met Assortment Dispersion Index (ADI).

Mijn favoriete scheerschuim Bartex ligt gelukkig weer bij de drogist, naast 22 andere scheerschuimproducten. Die liggen weer naast 34 verschillende mondwaters en 144 soorten tandpasta. Het kan niet op.

De kleine doe-het-zelf-winkel op de Amsterdamse Wallen levert nu ook potgrond en is afhaalpunt voor online bestellingen. AH.nl levert kantoorproducten. Starbucks heeft een geweldig keuze in theepotten en –serviezen. De vele nano-stores op de NS-stations bieden alles, echt alles. De grenzen tussen branches vervagen.

Kost dat niets?

De productdatabase wordt door de leveranciers online onderhouden. Waarom zou je als online retailer dan nog moeten kiezen? Slimstockcollega Paul Durlinger vraagt bij workshops de deelnemers wat het toevoegen van een product aan het assortiment kost. Je hebt de eerste aankoop, de factuur ligt op de mat, je moet het product transporteren, opslaan en er een plekje voor zoeken in het magazijn. Het kost plannerstijd. Wat is de terugverdientijd van die investering?

Voorraadvraagstuk

Met elk nieuw product op elke nieuwe voorraadlocatie wordt het voorraadvraagstuk complexer. Voor elk product moet je nadenken op welke voorraadlocaties je het product legt, met welke frequentie je bestelt, welke min en max je instelt, over de voorraadbeschikbaarheid en niet in de laatste plaats moet je nadenken over de meest efficiënte manier van bevoorraden. De keuze daarin is ook reuze.

ADI – Assortment Dispersion Index

De assortimentsspreiding neemt toe bij de handel. Met elke toevoeging van producten en verkooplocaties neemt de omzet, en het aantal transacties per verkooppunt, af; die verwatert. Ook neemt de spreiding toe, waardoor hogere veiligheidsvoorraden nodig zijn.

De assortimentsspreiding breng je in beeld met de Assortment Dispersion Index (ADI). Je vermenigvuldigt het assortiment (het aantal SKU’s) met het aantal voorraadlocaties in de keten van de retailer of groothandel.

Complexiteit

Een hoge ADI vergt veel aandacht van de tactische en operationele planners. De beheersing van alle masterdata voor het voorraadbeheer van elk product voor elke locatie is complex en arbeidsintensief. Dit kan alleen geautomatiseerd op basis van business rules voor de voorraad- en inkoopstrategie; wat zijn de belangrijke producten, wat zijn de belangrijke klanten en op basis van welke service- en werkkapitaaldoelstellingen worden de voorraden bestuurd? Die business rules borgen ook de visie van het top management op uiteindelijk de (web)winkelvloer.

Vijf adviezen: omgaan met een hoge ADI

Voor het omgaan met een hoge ADI heb ik samen met Peter Bocken van Slimstock vijf belangrijke adviezen uitgewerkt:

  1. Assortimentsbeheer. Wees selectief bij het opvoeren van nieuwe producten. Gaan ze echt bijdragen aan meer omzet? Bedenk ook vooraf wat je doet als de verkopen tegenvallen. Misschien is het verstandig om eerst even te testen. Zorg dat er goede criteria zijn voor het uitfaseren van producten. Maak de productmanager verantwoordelijk voor de productwinstgevendheid van de wieg-tot-het-graf.
  2. Big data zijn dom. De datakwaliteit bepaalt het succes waarmee data-analisten de juiste keuzes kunnen maken. Kan een relatie worden gelegd tussen de vele transacties en consumentengedrag; staat die klant wel centraal bij de data-analyse?
  3. Stop voorraadbeheer en ga over op productlifecycle management. Bij een hoge ADI is geavanceerde ondersteuning nodig. Die systemen functioneren alleen goed als alles parameters voor de verschillende fasen productlevenscyclus goed zijn ingesteld. Met welke business rules wil je dat de planners de in- en verkopen aansturen?
  4. Betrek leveranciers en partners bij het productlifecycle management. Door samen te plannen breng je complementaire informatie bij elkaar om samen een nog betere voorspelling van de vraag te maken. Een goede tactische vraagvoorspelling uiteindelijk de operationele flexibiliteit en de servicegraad bij een hoge ADI.
  5. Is het productlifecycle management wel een kerncompetentie? Er zijn bedrijven die met betere systemen, en betere data, dit als coordination-as-a-service (CAAS) aanbieden.

Meer keuze, een groter assortiment, klinkt mooi. Maar, een hogere Assortment Dispersion Index vraagt om de allerbeste beslissingen om aan de verwachtingen van klanten te kunnen voldoen en onder aan de streep winstgevend te zijn. Bent u er klaar voor?

Reageer op dit artikel