blog

Albert Heijn: prijzenoorlog of kostenoorlog?

Supply chain

Albert Heijn: prijzenoorlog of kostenoorlog?

De prijzenslag in de levensmiddelenhandel begint vandaag. De winnaar is al bekend, zegt Walther Ploos van Amstel. “Dat worden mooie praktijkvoorbeelden voor mijn colleges.”

Albert Heijn begint een nieuwe prijzenslag door maandag duizend artikelen permanent in prijs te verlagen. Experts verwachten dat andere supermarkten wel moeten volgen en er een prijzenoorlog op komst is.
Het is verstandig van Albert Heijn om samen met haar leveranciers de strijd aan te gaan tegen discountkeizer Lidl. Als Lidl marktaandeel blijft winnen, dan gaat dat onvermijdelijk ten koste van de ruimte op het schap voor A-merken. De consumentenprijs is daarvoor de sleutel. Daarmee wint Lidl nu marktaandeel.

Kosten in de keten

Concurreren op enkel nog scherpere inkoopprijzen is geen duurzame optie. Dat kent uiteindelijk alleen maar verliezers.
Albert Heijn moet concurreren op de kosten in de keten, zonder de service aan consumenten in de winkel te verlagen. De prijzenoorlog is feitelijk een kostenoorlog en Albert Heijn heeft de sterkste troeven.

Vers in gesloten ketens

De helft van de omzet in levensmiddelen is vers. Daar ligt de grote uitdaging om derving te voorkomen en toch mooi gevulde schappen te hebben. Die derving is voor versproducten 2 tot 4 procent.
Albert Heijn kondigde vorige week aan intensief te gaan samenwerken met verstoeleveranciers in gesloten ketens. Wat er gaat veranderen is dat een schakel aan het begin van de keten er tussen uit wordt gehaald. Daarmee wint de keten één of twee dagen versheid en minder derving; vers, verser, verst!

Transport en magazijnen

Eerder dit jaar kondigde Albert Heijn aan fors te investeren in logistiek. De winkelketen mechaniseert het houdbare assortiment in de regionale distributiecentra, gaat de versvoorraden centraliseren in nieuw op te zetten ‘national category centers’ en zet in op schapklaar leveren om personeelskosten uit de winkel te halen.
Albert Heijn bereidt zich met deze plannen voor op de toekomstige groei in binnen- en buitenland en het dreigend personeelstekort. Samen met transporteurs pakt Albert Heijn de beladingsgraad en de wachttijden voor laden en lossen aan. Alle verspilling moet uit de logistieke keten.

Slimmer plannen

De kloksnelheid bij logistieke beslissingen moet veel hoger. Van nadenken over het assortiment op het schap voor de komende maanden of weken, naar bijsturen in de komende dagen en uren. De beslissingen moeten van ‘gut feeling’ naar ‘fact based’, stevig onderbouwd door slimme data-analisten.
Een betere productbeschikbaarheid vraagt om betere beslissingen in alle schakels van de productlevenscyclus en de keten. Met moderne informatiesystemen krijgt de planner direct, actueel en betrouwbaar antwoord op vragen als: ‘Waar zit de voorraad in de magazijnen en winkel?’, ‘Wat is de actuele vraag in de verschillende winkels en bij onze webwinkels?’ en ‘Wat wordt de vraag in de komende dagen of zelfs uren? Dan kunnen de leveranciers efficiënt volgen.
In de levensmiddelenketen is de naadloze uitwisseling van deze gegevens een kerncompetentie. Albert Heijn loop hierin voor op de concurrenten.

Titanenstrijd

Het logistieke ‘powerhouse’ Albert Heijn kent als geen ander het ragfijne spel om voorraadkosten, magazijnkosten en transportkosten integraal in de keten en samen met leveranciers en logistiek dienstverleners te beheersen. De Nederlandse collega’s liggen jaren achter en zullen het zwaar krijgen in de komende prijzenoorlog.
De prijzenoorlog wordt een titanenstrijd tussen de productieketens van Lidl en Albert Heijn. Dat worden mooie praktijkvoorbeelden voor mijn colleges. En de winnaar is al bekend: dat zijn wij, de consumenten! Mooi toch?

 


Deze blog is ook geplaatst op NuZakelijk…

Reageer op dit artikel