blog

Hoe Link of Lean bent u met LinkedIn?

Supply chain

Hoe Link of Lean bent u met LinkedIn?

Negen jaar lang ben ik actief lid van LinkedIn. Graag deel ik een aantal van mijn ervaringen met jullie om er nog beter mee te kunnen werken. Eigenlijk is LinkedIn een gigantische database met big data.

Negen jaar lang ben ik actief lid van LinkedIn. In die negen jaar is LinkedIn uitgegroeid van een site van het onderhouden van contacten tot een waar social media platform. Bijna iedere professional is aangesloten op dit platform. Ook in het vakgebied logistiek maken we er veel gebruik van. Graag deel ik een aantal van mijn ervaringen met jullie om er nog beter mee te kunnen werken. Al eerder verscheen over dit onderwerp een blog van mijn hand met 12 tips: “LinkedIn of Linked out? Doe het Lean en Clean! Deze blog is bijna drie jaar geleden verschenen en alweer meer dan 6000 keer gelezen. De blog is nog steeds actueel en leerzaam. In mijn ogen wordt het, gezien de ontwikkelingen, tijd voor een aanvulling en aanzet tot discussie.

 

Veel meer dan een adressenboek

Bijna elke dag ontvang ik wel een uitnodiging voor een link naar iemand anders. Vaak ken ik de mensen, veelal zijn dat oud-studenten of andere relaties. Ook krijg ik regelmatig uitnodigingen van mij totaal onbekende personen. Nu is dat op zich niet zo erg, maar er zijn nog steeds heel veel mensen die zich zelf niet eens voor stellen. Dat doe je toch normaal wel als je iemand voor het eerst ontmoet? Nu kan dat deels aan LinkedIn zelf liggen, omdat het wel erg gemakkelijk is om een uitnodiging te versturen zonder enige toelichting. Bij mij wordt elke uitnodiging vergezeld van een onderbouwing, hoe goed ik de betrokken persoon ook ken.

 

Het bewust aangeven op mijn profiel dat ik alleen nog van mij bekende personen uitnodigingen wil ontvangen of mensen die daarvoor een grondige reden hebben, wordt met grote regelmaat genegeerd. Op berichten van deze personen reageer ik nauwelijks meer. Soms probeer ik nog wel eens een bericht terug te sturen met een vriendelijke toelichting erbij. Helaas krijg je dan meestal geen respons meer. Dit zou je toch eens in een klantrelatie moeten doen. LinkedIn is toch veel meer dan alleen een adressenboek? Of denkt u daar anders over?

 

Hoe link kunnen deelnemers zijn?

Enkele weken terug kreeg ik een uitnodiging van iemand uit de USA. Bij dat profiel zag ik, aangekondigd als relatie van hem, ook enige voor mij bekende personen staan. Dat wekte vertrouwen, maar na wat diepgaande lezing kwam ik tot de conclusie dat er iets grandioos mis was met het betreffende profiel. Het zou gaan om een bekende persoonlijkheid, die zelfs op Wikipedia uitgebreid beschreven wordt. Deze persoon maakte echter gebruik van een gratis e-mailadres en was op geen enkel manier gelinkt naar zijn eigen bedrijf. Het werd me steeds duidelijker dat het hier gaat om een vervalst profiel. Helaas komt dit nu ook al voor bij LinkedIn. De LinkedIn-organisatie heb ik daar direct voor gewaarschuwd, maar daar heb ik nog geen reactie van ontvangen. Jullie worden daarom hier alvast maar even voor gewaarschuwd. Je kunt het nooit weten. Want voor mij bleken al enkele Nederlandse kennissen van me er in getrapt te zijn. Ze hebben direct actie genomen.

 

Lean macro-informatie verzamelen met LinkedIn

U zou misschien denken dat ik steeds negatiever wordt over LinkedIn. Het tegendeel is echter het geval. Steeds meer mogelijkheden blijken naar voren te komen met het groeien van het aantal deelnemers. Zelf heb ik over de 2800 directe contacten en indirect loopt dat in de derde graad op tot 13.500.000 personen. Dat is meer dan de gehele Nederlandse beroepsbevolking bij elkaar. Dit levert een schat aan gegevens op. Selecteren op de zoekterm Logistiek levert ruim 50.000 resultaten op. Het woord Logistics levert binnen Nederland ruim 100.000 hits op. Internationaal zijn het er bij logistics zelfs 3 miljoen. Dit zette me aan het denken. Eigenlijk is LinkedIn een gigantische database met big data. Hier moet veel meer mee gedaan kunnen worden.

 

Door selecties te maken kunnen er bijvoorbeeld interessante conclusies getrokken worden. Daar ben ik nu druk mee bezig en hoop daar meer over naar buiten te brengen. Nu ben ik enorm benieuwd of anderen hier ook al ervaring mee hebben. Neem gerust direct contact met me op.

 

Deskresearch om lean bedrijfsinformatie in te winnen

Naast het doen van meer op macro-economie gericht onderzoek is het ook mogelijk om meer op bedrijven en op personen gericht onderzoek te doen. Diverse malen kon ik zo een conclusie trekken over personen of bedrijven zonder diepgaander aan het werk te gaan. Laat ik dat toelichten met een voorbeeld. Bij het geven van een cursus wilde ik -ter voorbereiding- informatie inwinnen over de deelnemers. Die training wilde ik zo gericht mogelijk geven. Een week voor aanvang vroeg ik om meer specifieke gegevens van de betreffende personen bij die klant. De informatie vanuit personeelszaken kwam niet verder dan de naam en functiegegevens. Met enig zoeken kon ik gelukkig van alle personen informatie achterhalen bij Linkedin. Dit gaf me een blik op de organisatie en meer achtergronden van de personen zelf. Het viel me op dat meer dan 90% van de betrokkenen die informatie ruimschoots ter beschikking stelt.

 

Dat kan nog een stuk verder. Enkele studenten heb ik zo eens gevraagd een beeld van een bedrijf samen te stellen. Ze kwamen met een bijna compleet organigram en het historische verloop. Dat onderzoek gebeurde enkel en alleen op basis van de data binnen LinkedIn, compleet met de openstaande vacatures. Zo kan je ook vooronderzoek doen, voordat je een bedrijf gaat bezoeken. Dat kan bijvoorbeeld in het kader van logistieke samenwerking en dergelijke. Toch gebeurt dat te weinig. Zo mocht ik met twaalf young professionals van een grote dienstverlenende instelling een klant van hun bedrijf bezoeken. Het bleek dat slechts twee van de deelnemers van te voren informatie hadden ingewonnen via het internet. Hoe werkt de deskresearchaanpak bij u voor dergelijke onderwerpen?

 

Wat doet u nog meer met LinkedIn?

Bewust wil ik hier niet te diep ingaan op alle mogelijkheden die LinkedIn biedt. In diverse LinkedIn-groepen zie je boeiende discussies ontstaan. De vraag is echter hoe ver je hierin moet gaan. Hoeveel tijd besteedt u bijvoorbeeld aan social media? Zijn er betere mogelijkheden voor professionals dan de hier genoemde voor u? Welke tips uit LinkedIn zou u met ons willen delen? En tot slot blijf ik nog zitten met de vraag of LinkedIn voor jullie meer een Link, link  en/of Lean is?

Reageer op dit artikel