blog

Logistiek is niet gratis

Supply chain

‘Hé, wat leuk: als ik voor meer dan € 25 bestel, komen ze het gratis thuis bezorgen. Dus bestel ik ook nog wat andere maten en kleuren van het petje voor mijn zoontje. Omdat niet alles op voorraad blijkt te zijn, komen ze het in meerdere leveringen bezorgen. Ik zoek het leukste petje uit, en ik retourneer de rest via de winkel in de stad.’ Was dit nu echt de bedoeling, vraagt Goos Kant zich af.

Logistiek is niet gratis

Logistieke kosten zijn lang niet altijd voor de klant inzichtelijk; niet in thuisleveringen en zeker niet bij elke bestelling in B2B. Terwijl je juist aan de bron, daar waar besteld wordt, de logistiek al wilt optimaliseren.

Logistieke consequenties
Verticale samenwerking begint met het inzichtelijk maken van de logistieke consequenties. De logistieke kosten van leverancier richting AH-DC kunnen eenvoudig 2 procent omlaag als AH ook in volle wagens of anders volle pallets zou bestellen bij de leverancier. Bij albert.nl zie ik direct de financiële consequenties van mijn bestelling, AH zou dit zelfde moeten verlangen als klant bij zijn leveranciers. En niet alleen AH, maar iedereen. Ik zie al een mooi wetsvoorstel voor me waarin deze inzichtelijkheid voortaan gegarandeerd wordt. En dan niet vanuit een negatieve invalshoek, maar positieve beïnvloeding. “Het volgende doosje rijdt bijna gratis mee”.

 

Optimaliseren start met het kijken naar de supply chain. En de supply chain optimaliseren over verschillende partijen start met inzichtelijkheid om elkaar positief te beïnvloeden. Dan kan de klant aan de knoppen draaien en kan de leverancier achterover leunen. En ik neem wel op de koop toe dat ik uit minder kleuren en maten het petje moet kiezen.

 

En uiteraard ben ik benieuwd hoe de logistiek de klant blijft volgen. Op het Kansen in Retail congres op 24 januari gaan kleertjes.com, Jumbo, Fonq en CB dit uitleggen.

 

Lees ook: Stop afwaardering logistiek: gratis bestaat niet

Reageer op dit artikel