blog

Half miljoen webbestellingen te laat: leer van supermarkten

Supply chain

Vóór 21.30 besteld, de volgende dag in huis!’, is een welbekende kreet van een grote Nederlandse webwinkel. Ideaal, vooral wanneer je vlak voor Sinterklaas nog de nodige (last-minute) aankopen moet doen. Minder ideaal wanneer je, na het bestellen, tot je grote verbazing ziet dat de bestelde dartpijltjes niet de volgende dag maar binnen 5 tot 7 dagen worden geleverd. Hoe ga je dat nu aan zoonlief uitleggen?

Half miljoen webbestellingen te laat: leer van supermarkten

Vanuit mijn directe omgeving kreeg ik eind december meer van signalen in de trant van: “jij doet toch iets met logistiek, kun je niet eens naar dat bedrijf gaan en zorgen dat ik mijn pakje op tijd krijg”.

 

Het onderzoek van Q&A Consultants van vorige week laat zien dat zeven procent van de eindejaarsverkopen niet op tijd geleverd is. Wijnand Jongen van de brancheorganisatie Thuiswinkel.nl verklaart in een interview dat eind 2012 het aantal online bestellingen met meer dan 40 procent is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. ‘Veel webwinkels hebben deze eindejaarshausse niet aan zien komen’. Hij legt de verantwoordelijkheid… niet bij de pakketdiensten, wel bij de webwinkels zelf.

Een gebrekkige voorspelling als de oorzaak van leverproblemen: hoe bekend komt dit u voor? Te weinig mensen om de orders te verwerken, verkeerde producten op voorraad, te weinig producten op voorraad, niet voldoende transport capaciteit. Het zou wel eens kunnen zijn dat de negatieve effecten voor de webwinkels vele malen groter is dan de zeven procent te late leveringen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer de levertijden bij webwinkels te lang zijn, er een grote kans bestaat dat de klant op zoek gaat naar een andere winkel: direct gemiste omzet.

Vraagvoorspelling

Hoe zou je dit nu kunnen voorkomen? Een mogelijke oplossing is het hebben van een goede vraagvoorspelling en het online monitoren van de werkelijke verkopen. Dit klinkt eenvoudig maar is niet makkelijk te realiseren. Voor het opstellen van een goede vraagvoorspelling kunnen we veel leren van supermarkten. Door de grote promotiedruk, oplopend tot 20 procent, hebben supermarkten veel ervaring met het voorspellen van evenementen. Uit projecten met Jumbo en een aantal toeleveranciers zien we dat door gebruik te maken van historische cijfers en promotie factoren zeer goede resultaten gehaald kunnen worden.

Het is evident dat de webwinkels het komende jaar hierin moeten investeren om volgend jaar niet weer ‘verrast’ te worden door de Sint en de Kerstman. Dan kan ik volgend jaar met een gerust hart dartpijlen bestellen en kan zoonlief op 5 december zijn cadeautje uitpakken.

 

Lees ook: Januari retouren zorgen voor logistieke nachtmerrie

Reageer op dit artikel