blog

Like us? Wie vraagt, wordt overgeslagen!

Supply chain

Wie vraagt, wordt overgeslagen’. Zo was het vroeger al op school: als je iets verdient, krijg je het en als je er om vraagt dan word je overgeslagen. Jan Hoogenboezem ergert zich flink aan gevraag om opgestoken duimen.

Like us? Wie vraagt, wordt overgeslagen!


Ik mag voor Logistiek.nl blogs schrijven over duurzame logistiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Ook als u niet direct te maken heeft met MVO wordt u er als logistiekeling dagelijks mee geconfronteerd: vragen om aandacht. Logistieke bedrijven of logistieke afdelingen doen trouwens zelf ook mee aan deze ‘rage’. Daarom wil ik mijn ergernis met u delen; ik ben niet de eerste die erover klaagt maar wel op dit platform van weldenkende mensen.

 

Smeken om likes

Elk ‘zichzelf respecterend bedrijf’ heeft inmiddels een Twitter-account of Facebook-pagina; niets mis mee. Voor Twitter geldt dat je pas volgers krijgt wanneer je aantrekkelijk tweets plaatst of volgers hebt die je willen retweeten.

Maar de bedrijven die smeken en bedelen om ‘likes’, oftewel duimen op Facebook laten de 3 P’s van MVO wel ver achter zich. Het dient niet de People, niet de Planet en misschien maar gedeeltelijk de Profit.

 

Categorie ‘Kinderachtig’

Het komt wat mij betreft een beetje kinderachtig over om als volwassene of als bedrijf te vragen om leuk gevonden te worden. Het gebeurt niet alleen in de social media maar ook vragen om positieve feedback in gastenboeken van websites behoren wat mij betreft tot de categorie ‘kinderachtig’. En wat te denken van de stemoproepen met sms-acties die een televisieprogramma tot het beste (kwalitatieve?) programma te bestempelen. Niet het beste programma wint maar die met de meest agressieve en creatieve marketingcampagne. Wat dat betreft is Apple een mooie uitzondering: nog nooit een vraag gezien waarin ze vragen of we hun producten willen ‘liken’ maar we doen het wel!

 

Duimpjesmarkt

Nee, dan mijn zoontje: als hij iets goed doet op school, krijgt hij een duimpje. Vorige week was er een zogenaamde ‘duimpjesmarkt’. Trots kwam hij terug en vertelde dat hij tien duimpjes had geruild voor speelgoed, een pakketje vouwblaadjes. Dat zijn de duimen waar bedrijven trots op zouden kunnen zijn zonder erom te vragen maar verkregen door iets goeds te doen. Ook in de logistiek!

Reageer op dit artikel