blog

MQB: revolutie voor klantgestuurd auto’s produceren bij VW

Supply chain

MQB: revolutie voor klantgestuurd auto’s produceren bij VW

Het lijkt op het eerste gezicht een gesloopte auto; het is echter een uiting van de nieuwe revolutionaire werkwijze van Volkswagen. MQB heet het, dat staat voor Modularer Querbaukasten. Dit is een nieuwe manier waarop Volkwagen zijn totale portfolio gaat bouwen. Maar hoe nieuw is het eigenlijk?

Of het nu een Audi A3 is of de nieuwste Golf VII; het wordt sinds kort allemaal gebouwd volgens het zelfde modulaire principe. Het tot in het kleinste onderdeel doorvoeren van een unieke wijze van standaardiseren. Natuurlijk kennen we dit verschijnsel al bij diverse andere soorten producten, maar nog nooit is het zo consequent en ver doorgevoerd in de automobielindustrie. Alle onderdelen die ingebouwd worden dienen te passen in dit nieuwe platform.

 

Lean werken

Deze architectuur biedt vele voordelen. Het aantal onderdelen kan bijvoorbeeld sterk gereduceerd worden. Dat zorgt weer voor een vereenvoudigde assemblage. Lean werken wordt hierdoor nog eenvoudiger. Daarnaast zorgt de beperking in materiaal voor een aanzienlijke gewichtsafname. Met MQB kan bijvoorbeeld één matrijs worden gebruikt voor meerdere modellen. Gestandaardiseerde bevestigingspunten van de transmissie, motor en dashboard zorgen voor een verdere vereenvoudiging van het productieproces. De basisvoorwaarden voor Lean werken worden zo goed neergezet. Tevens zorgen nieuwe motor-, veiligheids- en infotainmentmodules voor een hoge flexibiliteit. En wat denkt u van de time to market? Die kan nu weer sterk verkort worden.

 

Het wordt door MQB mogelijk om het aantal standaard onderdelen in verschillende auto’s nog verder te vergroten. Hierdoor gaat de kwaliteit weer verder stijgen terwijl de kosten dalen. Er komen ‘exclusieve’ systemen zoals remhulp in stadsverkeer ook beschikbaar op de kleinsten. In de VW Up! is dit al goed bruikbaar gebleken.

 

Soort Lego

Nu zult u denken: dat is toch niet klantgericht? Het tegendeel is echter waar. Het is als bij Lego. Het gaat er om dat je met een grote basis aan bouwstenen de grootste vraag aan kan. Die bouwstenen worden voornamelijk gebruikt in het binnenste van de auto’s. De buitenkant kan waar juist waar wenselijk is, gevarieerd worden. Twee modellen die gebaseerd zijn op MQB zijn al op de markt gebracht. Dat is de A3 van Audi en de Golf VII van Volkswagen zelf. Als klant zult u meer mogelijkheden krijgen dan ooit tevoren. De pers reageert inmiddels heel enthousiast.

 

Is MQB wel nieuw?

Is deze MQB-revolutie echter wel zo nieuw? We hebben in Nederland ook vele voorbeelden van producten die volgens een modulaire wijze zijn gebouwd. Zelf was ik er al voor 1990 mee bezig en heb er ook regelmatig over gepubliceerd.

En wat denkt u bijvoorbeeld van de sleepboten van Damen. Dat was een voorbeeld dat ik maar graag gebruikt heb in mijn boeken over logistiek voor de uitleg van het klantenorderontkoppelpunt: kortweg KOOP. Dat concept wordt bij Damen (nog?) niet zo extreem doorgevoerd als bij Volkswagen nu. Een bedrijf dat ook heel ver is gegaan is het Duitse bedrijf SEW voor aandrijftechniek of Festo bij pneumatiek.
Enkele jaren geleden heeft Holmatro in Nederland besloten om alle apparatuur op een volledig modulaire wijze te gaan bouwen.  Dit bevalt hun uitermate goed en het rendeert heel sterk. Ook DAF en Scania hebben al veel gedaan om de juiste balans te krijgen in hun klantgestuurde proces.

 

Boodschap voor de maakindustrie

Dit alles moet een boodschap vormen voor de Nederlandse maakindustrie en de logistiek. Er is nog zo veel te winnen als we gezamenlijk aan standaards gaan werken. Het slim werken met het KOOP zal steeds meer toegepast moeten worden. Dat levert uiteindelijk meer op dan u denkt. Dat modularisatie niet tot op elkaar gelijkende producten leidt heeft de praktijk nu wel bewezen. Dat het geld oplevert moet nu toch ook wel duidelijk worden. Vooral op de lange termijn zult u zien dat het gebruik van de juiste standaards een doorbraak kan opleveren bij de nu zo gewenste kostenreducties. Dit geldt niet alleen voor de maakindustrie. Als Albert Heijn zich daar nu eens druk over zou maken, zoals ze indertijd met collomoduul deden, dan zouden ze nu niet zulke impopulaire maatregelen hoeven te nemen. Bij de beurs interne logistiek kan u hierover naar hartenlust gaan discussiëren.

 

In deze autoblog is er nog veel meer over te lezen over de achtergrond van de bouwwijze MQB. Voor uitgebreide technische details wordt verwezen naar het Technische Weekblad.

 

Lees meer over de klantordergestuurde maakindustrie in onze kennisbrief van september 2012.

Reageer op dit artikel