blog

2% korting, mag het een beetje meer zijn?

Supply chain

2% korting, mag het een beetje meer zijn?

Een bom is ingeslagen in logistiek Nederland nu Albert Heijn 2% extra korting gaat doorrekenen aan hun leveranciers. Er wordt schande gesproken. Gaat Albert Heijn hiermee weer terug naar ‘old school supply chain management’? Het gaat niet om het hamsteren maar om als bevers samen te werken aan één bouwwerk als het aan Freek Aertsen ligt.

Een bom is ingeslagen in logistiek Nederland. Albert Heijn gaat vanaf volgende week 2% extra korting doorrekenen aan hun leveranciers. Recentelijk zijn ook soortgelijke brieven van Jumbo en Sligro op de deurmat van leveranciers beland. Volgens Het Financieele Dagblad werkt een groep kleinere leveranciers aan een brief waarin de eis van Albert Heijn wordt afgewezen. In veel reacties wordt schande gesproken van deze actie; termen als uitknijpen, spelregels veranderen, machtsmisbruik, contractbreuk en ‘old school supply chain management’ zijn niet van de lucht op social media als Twitter.

 

Versneller logistieke verbeteringen

Maar is dit eigenlijk voor de logistieke gemeenschap geen extreem goed nieuws? Als we het goed spelen biedt dit misschien wel mogelijkheden om verbeteringen te realiseren die veel meer kostendaling opleveren dan de gevraagde 2%. Deze kostendruk kan als versneller werken voor het verder doorvoeren van (logistieke) verbeteringen: onder druk wordt tenslotte alles vloeibaar.

Laten we promotieplanning als voorbeeld nemen. Volgens GFK lag de gemiddelde promotiedruk in supermarkten in 2011 boven de 16%. Laat het succes van promoties nu net erg moeilijk te voorspellen zijn waardoor hier geld wegvloeit. Of in de vorm van gemiste omzet doordat we niet voldoende op voorraad hebben (door sommigen wordt dit geschat op meer dan 10%) of door extra logistieke kosten. Een groot deel van de ongeplande logistieke kosten worden zelfs veroorzaakt door promoties. Een retailer kwam zelfs tot een percentage van 60%. Hierin zaten de kosten van deelzendingen, koerierszendingen, ‘goedmaak’ korting, winkeldochters en kosten van herverpakkingen.

 

Control tower voor promoties

Het opzetten van een control tower, waar relevante promotie informatie van verschillende partijen (retailers en leveranciers) bij elkaar gebracht  wordt om het succes van een promotie te voorspellen, kan uitkomst bieden. Mede mogelijk gemaakt door Dinalog loopt een pilot waar de eerste resultaten van deze samenwerking tussen retailer en leverancier zichtbaar worden. Waar de forecast accuracy van de individuele retailer en leverancier eerst rond de 60% schommelden, zien we die oplopen naar 80% wanneer we de informatie van de retailer en de leverancier combineren. Hamsteren krijgt in deze zin een heel andere betekenis. Het gaat niet om het hamsteren,  maar om het als bevers samenwerken aan één bouwwerk!

 

Zo zijn er op meer terreinen innovatieve ideeën die kunnen leiden tot verdere verbetering van de logistieke stromen tussen beide partijen. Kunnen we als logistieke gemeenschap deze actie van de supermarkten niet oppakken om versneld logistieke verbeteringen door te voeren die een veel grotere kostenbesparing opleveren dan de gevraagde 2%? Daarmee  kunnen we naar de kruidenier gaan met de aloude vraag: “mag het een beetje meer zijn?”.

 

Co-auteur André Vriens

Reageer op dit artikel