blog

Help: hoe werkt consumentenlogistiek eigenlijk?

Supply chain

De consument winkelt niet meer in een winkelstraat maar via het beeldscherm.’Direct shipments’ van leverancier naar consument hebben een ingewikkelde logistieke keten overbodig gemaakt. Ik zie logistieke dienstverleners zich afvragen: Wat gebeurt er? Hebben ze mij nog wel nodig? Als ik over10 jaar nog een rol van betekenis wil spelen: Hoe wordt die nieuwe wedstrijd dan eigenlijk gespeeld?

Help: hoe werkt consumentenlogistiek eigenlijk?
Consumenten logistiek

Ik heb de afgelopen tijd met nogal wat logistiek dienstverleners rond de tafel gezeten. Sommigen zitten nog in het begin van een oriëntatiefase: "Onze klanten praten er nog niet concreet met ons over, maar het lijkt er nu toch op dat online retail meer wordt dan een marginaal en overwaaiend verschijnsel".

       

Maar het kan ook anders:

  • De directie heeft een e-commerce team samengesteld.
  • De kansrijke online marktsegmenten zijn goed in kaart gebracht.
  • Het team heeft al scherp beeld hoe de nieuwe consumentenlogistiek er nu uitziet, maar ook hoe die er naar verwachting over 3-4 jaar uit zal zien (bijvoorbeeld door naar recente ontwikkelingen in de UK te kijken).
  • Scherpe analyse van de toegevoegde waarde van de onderneming in de traditionele supply-chain en welke waarde in de nieuwe consumentenlogistiek toegevoegd kan worden.
  • Een duidelijke attitude en strategie naar bestaande klanten hoe ze samen (!) van alleen offline naar en offline en online kunnen groeien. Niet afwachten tot klanten met de vraag komen, maar als partner meedenken en mee-ontwikkelen.

       

Ja, dan zit je plotseling in een gesprek waarbij het vooral over webshop-IT-systemen gaat, IT-samenhang tussen webshop-, ERP-, WMS-, TMS-systemen, track & trace, retourlogistiek, logistieke wensen van de online koper, etc. Fascinerend.

 

Rapport TLN en ING krijgt meer impact?

Mocht je het gemist hebben, het rapport "Fysieke distributie en e-commerce" van juni 2011, samengesteld door NEA, gaat van a tot z over deze problematiek en is super leesbaar. Het eindresultaat is als volgt verwoord: "Fysieke distributie en e-commerce zijn geen bedreiging maar vormen juist een kans voor de sector. Het vraagt om nieuwe business modellen waarbij de logistieke dienstverlener bepalend is. Durf hiervoor te kiezen."

  

Vergroot kennis en durf te kiezen

Een ding is zeker: de manier waarop de consument koopt verandert snel. En daarmee ook de logistiek keten. Voor logistieke dienstverleners opnieuw een onrustige tijd. Richt ik me op b-2-b, op b-2-c of op allebei? Een paar tips om je verder te oriënteren:

  

  • Schrijf je in voor een workshop van de community E-commerce van vereniging Logistiek management en bouw netwerkcontacten op.
  • Neem eens kennis van de logistieke ontwikkelingen in de UK in de afgelopen 6 jaar via het recent uitgekomen rapport "Online retail delivery 2012" van Snowvalley/Micros.

 

Onrustig geworden door deze blog of enthousiast/nieuwsgierig? Wat mij betreft allemaal prima! Het jaar 2012 gaat vast een mooi consumentenlogistiek-jaar worden! Toch? 

Reageer op dit artikel