blog

Retailers verkopen minder door onvolledig inzicht in voorraden

Supply chain

Door de voorraden binnen de verschillende verkoopkanalen beter zichtbaar te maken, kunnen retailers meer verkopen. Pieter van den Broecke van Manhattan Associates geeft hier vijf belangrijke tips voor retailers.

Retailers verkopen minder door onvolledig inzicht in voorraden
Verkoopkanalen retailers voorraad

Consumenten worden steeds veeleisender en breiden zich steeds beter voor  op de aankoop van producten. Zij verrichten voor de aankoop uitgebreide research op het web, vergelijken in de winkel met hun smartphone de prijzen en willen in staat worden gesteld om online aangekochte producten in de fysieke winkel af te halen of te retourneren.

 

Manhattan Associates, leverancier van supply chain optimalisatie-oplossingen, constateert dat veel retailers nog onvoldoende op deze ontwikkelingen inspelen.  

          

Tips verhogen verkoopcijfers
Vijf tips voor het optimaliseren van de logistieke operaties en het verhogen van de verkoopcijfers:

      

1. Eén virtuele voorraadstapel 

Hanteer één virtuele voorraadstapel –  zorg binnen alle verkoopkanalen (fysieke winkel, online, catalogus, telesales) voor een holistisch inzicht in de productvoorraad. Wanneer klanten online winkelen, willen zij zien welke producten in welke aantallen op voorraad zijn en klanten die de fysieke winkel bezoeken, verwachten dat de verkoopmedewerker ditzelfde realtime inzicht heeft.
     
2. Orders vanuit één systeem

Verwerk alle orders vanuit één systeem – zeker bij traditionele retailers die hun activiteiten online uitbreiden, bevindt data omtrent productbeschikbaarheid en verzending zich vaak in verschillende systemen. Breng deze data samen in één consolidatiesysteem en verwerk alle orders vanuit dit systeem. Het opnemen van deze intelligentie in alle applicaties waarvan klanten gebruik maken bij het plaatsen van een order (via de website, het callcenter of in-store systeem), maakt het mogelijk meer te verkopen.
   

3. Consistente klantbeleving 
Realiseer een consistente klantbeleving – klanten verwachten een optimale dienstverlening, niet alleen in de fysieke winkel, maar ook via de online kanalen. Trek service en uitstraling van de fysieke winkel dus door naar de webshop en het callcenter en zorg voor een uniforme uitstraling en beleving.
   

4. Zichtbaar  
Wees zichtbaar – consumenten oriënteren zich steeds meer voordat zij overgaan tot de aankoop van een product en laten zich leiden door opinies en ervaringen van anderen. Zorg dus dat je als retailer zichtbaar bent op sociale media zoals Facebook en Twitter en een positieve reputatie opbouwt op vergelijkingssites (zowel prijstechnisch als qua dienstverlening).

  

5. Nieuwe technologiën  
Benut nieuwe technologieën – mobiele apparaten stellen consumenten niet alleen in staat om in de winkel prijzen te vergelijken; het groeiende gebruik van smartphones en tablets biedt tevens mooie verkoopkansen. Door gebruik te maken van technologieën zoals barcode scanning, QR-codes en augemented reality ontstaan nieuwe promotie- en verkoopmogelijkheden.
          
Koppeling van de voorraden binnen de verschillende verkoopkanalen dient er niet zozeer op gericht te zijn de fysieke voorraadstapel te verkleinen, maar vooral om klanten sneller en beter van dienst te kunnen zijn.

     

Veel retailers denken nog teveel in afzonderlijke verkoopkanalen. Door zowel medewerkers als klanten een beter inzicht te geven in de beschikbare productvooraden binnen de verschillende kanalen en dit te combineren met de inzet van innovatieve technologieën voor promotie en verkoop, valt veel winst te behalen.

Reageer op dit artikel