blog

Wat moet een logistiek ingenieur op Lowlands?

Supply chain

Wat moet een logistiek ingenieur op Lowlands?
lowlands

Als techneut uit Eindhoven stond ik altijd een beetje sceptisch tegenover het vakgebied evenementenlogistiek. Als je het organiseren van een “feestje” ook al logistiek gaat noemen! Maar na lezing van het boek weet ik beter: ook logistiek ingenieurs kunnen zich uitleven op Lowlands.

Ik heb afgelopen weekend  het boek ‘Evenementenlogistiek’ van Maarten van Rijn en Dick van Damme gelezen. Leuk, vlotgeschreven boek, dat helder en duidelijk weergeeft waar dit relatief nieuwe vakgebied voor staat. Ik had hier natuurlijk wel een beeld bij, maar het is toch verhelderend om te lezen wat het nu echt behelst.

 

Alles is logistiek

Het wonderlijke van logistiek is dat het toepasbaar is op alles waar dingen of mensen worden verplaats, en dus eigenlijk op alles. Toch staat het me tegen als ergens te snel het predikaat logistiek op wordt geplakt.

 

Ik heb zelf technische bedrijfskunde in Eindhoven gestudeerd en ben hierdoor nogal gepreoccupeerd met de ingenieurskant van logistiek, het rekenen. Eigenlijk vind ik logistiek pas echt logistiek als er wiskundige modellen aan te pas komen die je, liefst via ingewikkelde simulatiesoftware of differentiaalberekeningen, moet zien te optimaliseren.

 

Modal split 

Nou, in het vakgebied evenementenlogistiek valt er ook genoeg te rekenen weet ik na lezing van het boek. Hoe leg je de ‘modal split’ (auto’s, treinen, bussen) en zorg  je dat de aanvoerroutes naar een evenement niet vol files komen te staan? Hoe kom je tot de optimale layout van een festivalterrein zodanig dat mensen niet teveel hoeven te lopen maar tegelijkertijd ook niet in lange wachtrijen komen te staan? Hoeveel man barpersoneel heb je nodig in verhouding  tot de nog acceptabele tijd dat iemand op een drankje moet wachten? Allemaal boeiende vraagstukken waar een logistiek ingenieur zich flink op kan uitleven.

 

Heel veel regelen

Naast het rekenwerk is het organiseren van een evenement als Zwarte Cross en Lowlands ook gewoon regelen. Heel veel regelen. Draaiboeken maken, afspraken maken met toeleveranciers, tentbouwers, toiletten huren, vergunningen, artiesten, personeel, afval, etc., etc., etc. Ook hier gaat het om het verplaatsen van dingen en mensen en dus is het logistiek, toch?

 

Maar last but not least is daar de veiligheid. Zeker na het drama in Duisburg is iedereen ervan doordrongen dat crowd management het allerbelangrijkste aspect is van ieder evenement dat je organiseert. En los van dat je aan mensenstromen heerlijk kunt rekenen en simuleren, is alleen het feit dat de logistiek hier een bijdrage aan kan leveren al iets waar je alleen maar heel hard voor kunt juichen.

Reageer op dit artikel