blog

Voorbijlopen jongeren is gemiste innovatiekans

Supply chain

De bezoekers van de laatste NDD gingen tot mijn grote verbazing en masse voorbij aan de jongeren en het onderwerp social media. Om de geambieerde logistieke toppositie in 2020 te bereiken kan dat niet langer. We vergrijzen rap en ontgroenen langzaam. De oogkleppen moeten af. Sta open voor je omgeving, praat niet alleen met bekenden maar laat je eens verrassen door het aangaan van gesprekken met jongeren en leer van ze. Pas dan wordt het echt wat met de Nederlandse innovatiekracht.

Op de NDD was er de mogelijkheid om je als logistiek professional kennis te laten maken met social media zoals Twitter. Twee informaticastudenten van de Avans Hogeschool Breda waren zo aardig om zich beschikbaar te stellen om uitleg te geven aan de nog onwetende ‘niet-twitterende logisticus’. Tot mijn grote verbazing zijn de twee studenten op het drukbezochte evenement door niemand aangesproken!

 

Old boys network

Moeten we nu de conclusie trekken dat logistiek managers nog niet klaar zijn voor Twitter? Of weten we het allemaal al wel? Of is iedereen gewoon te druk met zichzelf bezig op zo’n evenement en komen we niet verder dan het in stand houden van het ‘old boys network’? Maar kijk eens in je netwerk en zeg eens eerlijk, hoeveel jonge mensen zitten daar nu eigenlijk in?

 

Andersdenkenden

Om als land in 2020 wereldwijd de logistieke nummer 1 positie te krijgen, zullen we meer moeten doen dan alleen bezig zijn met logistieke innovaties. We vergrijzen snel en de (achterblijvende) ontgroening moet dit zien bij te halen. Dat doen we door ons open te stellen voor jongeren en hun toenemende interesse in social media als Twitter en Facebook. Waarom is er dan niemand die even de moeite neemt om in contact te komen met die twee alleraardigste studenten en kennis te maken met hun wereld waarin social media zo’n grote rol speelt. Hoe denken zij, hoe leren en hoe werken zij? Echt, we kunnen veel leren van informatica studenten, andersdenkenden. Kijk eens wat breder.

 

Chatten

Ik vraag me dan ook af of bijvoorbeeld het verhaal van Frank Verlaan van Microsoft tijdens de NDD wel echt geland is bij de gemiddelde bezoeker. Intern worden er bij Microsoft niet langer emails verstuurd maar gechat. Iedereen heeft een open agenda. Veel transparantie dus en volop mogelijkheden om met elkaar in contact te komen maar dan op een andere meer slimmere manier. Frank vroeg om via Twitter vragen te stellen. Ook hier kwam geen reactie. Op mijn tweet: ‘Wat is een goede eerste stap om met het nieuwe werken in de logistiek aan de slag te gaan?’, gaf Frank het veel betekende antwoord: Laat je vertellen over de ervaringen door andere bedrijven. Met andere woorden: Sta open!

 

Open staan

Een week eerder kwam ik een goed voorbeeld tegen van een kennisinstelling die het wel heeft begrepen, de Hogeschool van Amsterdam. Zij stelden zichzelf de vraag: ‘Hoe kan onze logistieke HBO-deeltijdopleiding interessanter worden en meer studenten aantrekken’. Door de opleiding niet naast je werk maar in je werk te doen, bleek het antwoord te zijn. De Hogeschool dacht ‘out-of-the- box’, haalde een projectmanager binnen die niets wist van logistiek, lieten een aantal voorwaarden voor de deeltijdopleiding varen met als resultaat dat mensen zonder logistieke ervaring ook de opleiding kunnen volgen en via Tempo Team al tijdens hun studie aan een logistieke baan worden geholpen. Dat is pas innovatie, bereikt door simpelweg open te staan voor anderen.

 

Reageer op dit artikel