blog

Wint uw Supply Chain het van Ajax?

Supply chain

Het kernbegrip bij Supply Chain Management (SCM) is samenwerken. Om te zien hoe dat (niet) moet is het goed om te benchmarken. Voetbal kan als ultieme teamsport een rijke bron van inspiratie zijn. Er is voor supply chain managers veel te leren van de huidige situatie bij Ajax.

Wint uw Supply Chain het van Ajax?

 

De Nederlandse voetbalcompetitie kent wederom een spannend slot. Het mooie van sport is dat onder het vergrootglas van de media en onder de hoogspanning van de wedstrijd echte winnaars zich onderscheiden van verliezers.

 

Voetbalverenigingen zijn net als supply chains. Een voetbalclub wil alle spelers optimaal laten samenspelen om sportieve prestaties te behalen. Daarvoor moeten de aanvallers voldoende scorend vermogen hebben en moet de verdediging solide zijn. Ieder zijn specialiteit, maar alleen samen kan je kampioen worden. Bij supply chains is het niet anders; er zijn vele specialismen nodig binnen het bedrijf en de mate waarin je in staat bent samen te werken bepaald in hoge mate het succes van de organisatie.

 

De recente gebeurtenissen bij Ajax geven aan hoe lastig het is om binnen een voetbalvereniging een coherent en gebalanceerd beleid te voeren. De aftredende bestuurders claimen dat het financieel en sportief gezien best goed gaat met Ajax. Criticasters, onder aanvoering van clubicoon Cruijff, denken daar heel anders over.

 

Als we de Ajax-situatie door een SCM-bril bekijken dan valt een aantal dingen op:

  1. De voetbalsport blinkt uit in korte termijn denken en opportunisme. Zo heeft Ajax in de afgelopen decennium maar liefst tien trainers versleten. Schaamteloos wordt de trainer een “passant” genoemd. Een belangrijke SCM-les is dat je juist moet investeren in de lange termijn. Sir Alex Furguson is een lichtend voorbeeld: hij is al 15 jaar trainer bij Manchester United, een van de succesvolste clubs in Europa.
  2. Als beursgenoteerde onderneming moet Ajax de financiën op orde hebben en daarvoor is het nodig dat er elke paar jaar een klapper wordt gemaakt op de transfermarkt. Echter, deze financiële doelstellingen verhouden zich maar moeilijk met de sportieve doelstellingen; trade-offs zijn onvermijdelijk. Bij SCM horen duidelijke prioriteiten, transparante KPIs en SMART doelen. Bij Ajax overheerst een afrekencultuur, maar de vraag is waarop.
  3. Een voetbalteam lijkt soms wel te bestaan uit een elftal BVtjes; elke speler heeft een zaakwaarnemer die zelf het meeste verdient aan een transfer naar een andere club. Vanuit SCM geredeneerd zijn tegengestelde persoonlijke belangen dodelijk. Er moeten contracten zijn waarbij groepsbelang hand-in-hand gaat met persoonlijk belang.
  4. Een echte SCM leider beoefent dienend leiderschap; hij/zij is deskundig, bewaakt de doelen en de kaders maar is niet directief. Voor ijdeltuiten en narcistische directeuren is geen plaats. Helaas worden de voetbalbestuurskamers vaak door dit soort lieden overspoeld.
  5. Om echt succesvol te zijn is het nodig dat er in de boardroom voldoende kennis van het primaire proces aanwezig is. Daarom lijkt het een goed idee van Cruijff om oud-voetballers op diverse plekken in de organisatie neer te zetten.

 

Past u de SCM lessen beter toe dan Ajax en wordt u een winnaar in uw competitie?

Reageer op dit artikel