blog

Managers moeten IT-projecten dicteren

Supply chain

Het is in onze cultuur vloeken in de kerk: managers en directeuren die IT-projecten gaan dicteren. Toch is dat de kern van het pleidooi dat Reinier van Grieken van Oracle Nederland onlangs hield. Onzin? Of toch helemaal niet zo’n gek idee?

Managers moeten IT-projecten dicteren
Managers moeten dicteren

IT-projecten zijn al lang geen technische feestjes meer. Zeker als het om bedrijfssoftware gaat, praten we feitelijk over veranderingsprocessen met een vleugje techniek. Toch zie je dat veel bedrijven volharden in het beleggen van de pakketkeuze, het budget en zelfs de projectverantwoordelijkheid bij de IT-afdeling. Dat is natuurlijk niet logisch!
   

Verstand van techniek lijkt steeds minder een garantie voor het uitvoeren van een succesvolle implementatie van bedrijfssoftware. Soms zelfs integendeel! Het gaat juist om de bereidheid tot veranderen, het uitdragen van een heldere visie, communicatie over doelstellingen en voortgang. En last but not least het gebruiken van gezond zakelijk verstand.

   

Teveel inspraak

In een artikel in Computable van 8 februari jongstleden zegt Van Grieken: "Dat implementaties mislopen doordat er te veel inspraak is en de scope tijdens het project wordt bijgesteld." En verder "Het management heeft de kennis en het inzicht om de juiste keuze te maken en moet de leiding nemen."

Toeval of niet – juist in dezelfde week halen weer drie organisaties de pers vanwege problemen met hun automatisering. Het gaat om de gemeente Amsterdam, de provincie Limburg en – daar is ‘ie weer! – het Ministerie van Defensie. Wat een toestanden hè?

       

Waar leidt inspraak toe? 

Iedereen die ooit bij een implementatie betrokken was weet dat draagvlak onder de eindgebruikers van groot belang is. Maar als inspraak leidt tot een soort van zelfbeschikkingsrecht op de werkvloer moeten we gewoon concluderen dat deze formule niet werkt. Want laten we eerlijk zijn – waar leidt eindeloze inspraak nou feitelijk toe? In het beste geval in het berijden van stokpaardjes. In andere gevallen in krampachtige pogingen om macht te verkrijgen of te behouden. Of erger: om non-performance te verbloemen. Stuk voor stuk toch niet de zaken waar uw klanten op zitten te wachten?

   

Stuurgroep kleiner dan twee

Dus beste lezer – hoe kunnen we dit soort situaties naar de toekomst toe voorkomen?  Voortaan stuurgroepen formeren uit een oneven aantal personen kleiner dan twee – zoals Reinier van Grieken bepleit? Of ziet u wellicht nog andere manieren om de succesfactor op te schroeven?

Reageer op dit artikel