blog

E-WEEE: afgedankte krultang kan retour naar webshop

Supply chain

E-WEEE: afgedankte krultang kan retour naar webshop
retourlogistiek WEEE

In een nieuwe poging om hergebruik van elektrische apparaten te bevorderen en illegale export naar ontwikkelingslanden te stoppen, heeft de Europese Commissie iets nieuws bedacht: ook webshops moeten afgedankte elektronica accepteren. Een onuitvoerbare maatregel, een ramp voor webshops of een logisch gevolg op de bestaande WEEE-regels?

De ‘Waste Electrical and Electronic Equipment’-richtlijn heeft er een nieuwe regel bij om het ophalen, behandelen, recyclen en terugwinnen van afgedankte elektrische apparaten te bevorderen. 

Uit een EU-persbericht blijkt namelijk dat de consument een uiterst kleine hoeveelheid elektrisch afval kosteloos moet kunnen inleveren bij webshops.

   

Bij het lezen van deze maatregel rijzen bij mij meteen simpele vragen op: mag ik een oude krultang bij elke webshop inleveren of alleen bij webshops die krultangen verkoopt? En mag ik deze dan zonder meer daar inleveren of alleen als ik er dan ook een nieuwe krultang koop?

 

Logistieke vragen

Veel interessanter zijn de logistieke vragen: via welke slimme kanalen kunnen deze producten geretourneerd worden om de consument maximaal in beweging te krijgen en het te winnen van de grijze kliko? Wil de webshop al deze producten in haar fulfillment center of moet er een slimme by-pass komen naar een recycling bedrijf? Gaan alle producten rechtstreeks het recyclingproces in of halen we er bepaalde waardevolle producten uit voor hergebruik? Hoe regelen we eigendomsoverdracht tussen consument en webshop indien de webshop het product nog een keer verkoopt? Hoe regelen we de retourlogistiek voor internationale webshops? Kunnen webshops nog commercieel voordeel behalen uit deze verplichting?

 

Uitdaging retourlogistiek

Wie had dat gedacht? Worstelen de meeste webshops nog met hun gewone retouren, gooit de EU er een schepje bovenop. Een ding is duidelijk: retourlogistiek is het volgende thema waarmee de groeiende wereld van e-commerce aan de slag moet. De webshops zijn inmiddels ontwikkeld tot mooie winkels (sommigen zelf met muziek op de achtergrond), on-line betalen is veilig en geaccepteerd en de fulfillment en logistiek is steeds betrouwbaarder. Retourlogistiek is duidelijk de volgende uitdaging. 

 

De webshops hebben de vragen, wie heeft de oplossingen? Voor de webwinkels alvast een schrale troost: het probleem lijkt ogenschijnlijk groter dan het is, de oplossingen en kansen zijn dichterbij dan je denkt. Toch?

Reageer op dit artikel