blog

‘Easy buying’ veroorzaakt stapels werk

Supply chain

We bezochten een week geleden een vestiging van de leverancier van kantoorartikelen Officecentre, onderdeel van Staples want we wilden een archiefdoos. Inmiddels zijn we gestandaardiseerd op een bepaald formaat, en daarvan hadden we ongeveer tien stuks nodig. Maar dat bleek niet eenvoudig ondanks hun slogan: ‘We make buying office products easy’.

‘Easy buying’ veroorzaakt stapels werk
Blog Hessel Visser Staples

Helaas was de voorraad van de betreffende archiefdoos niet zo groot maar met wat minder konden we ook wel vooruit. Gelukkig waren er nog vier. Maar wat bleek: de dozen zijn ongeveer 20 procent duurder bij een afname van vijf stuks. Dat maakt het wel onaantrekkelijk om ze te kopen. We hebben nog het voorstel gedaan om ze alle vier mee te nemen voor de goedkopere prijs, maar daar was niet over te praten. Het computersysteem kon dat niet aan.

      

Bestellen via de webwinkel

Gelukkig was er iemand met een slim idee: "Koop die dozen via de webwinkel!". Enige dagen later hebben we dan maar de bestelling gepleegd, want er was niet echt haast bij van onze kant. We hadden daarbij een beetje gelukt, want nu was er juist op dit artikel een kortingsregel dat de tweede voor de halve prijs geleverd werd. Vervolgens hebben we gelijk maar wat meer dozen besteld.

  

Levering keurig aangekondigd

De volgende dag ontvingen we de volgende boodschap:

Uw bestelling is inmiddels verzameld en verzendklaar gemaakt. Onze transporteur zal uw bestelling op 11/01/2011 bij u aanbieden. Mocht er op het moment van bezorgen niemand aanwezig zijn, dan wordt uw bestelling automatisch de volgende werkdag opnieuw aangeboden.

  

En dan de teleurstelling

Op de 11de kwam de bestelling netjes binnen zetten, maar wat bleek: er zaten maar twee dozen in de verpakking. De zending bevatte geen enkel document. Dan maar op zoek naar een telefoonnummer. Dat bleek weer eens zo’n fijn 0900-nummer te zijn met enkele keuzemenu’s. Na de eerste twee computerstemmen kregen we gelukkig een echt mens aan de lijn. Na enig zoekwerk en overleg met andere kwam het antwoord. De zending werd verzorgd vanuit een winkel die onvoldoende voorraad had. De rest wordt pas de volgende dag geleverd vanuit een andere winkel.

   

Dat moet toch slimmer kunnen?

Het komt er dus op neer dat onze order voor Officecentre en Staples heel veel werk heeft opgeleverd. Het heeft twee stops met de besteldienst opgeleverd en daardoor ook te veel CO2. Voor ons heeft het ook veel meer werk opgeleverd, onzekerheid, irritatie en een aantal onnodige omverpakkingen. Deze laatste meters werden hierdoor wel heel erg duur voor de leverancier. Dat moet toch slimmer kunnen? Make buying really easy!

Reageer op dit artikel