blog

Vliegangst en de double dip

Supply chain

Vliegangst en de double dip
Blog Walther Ploos van Amstel: Vliegangst en de double dip

Vliegtickets zijn 50 tot 100 procent duurder geworden in de afgelopen zes maanden. Je merkt nu echt dat de economie aantrekt. Wat ga je als manager doen? Is de opleving tijdelijk, komt de ‘double-dip’ nog? Wie durft het te zeggen?

Wij zijn hard bezig onze volgende voorjaarstoer naar Australië voor te bereiden. Het appartement is geregeld, de feesten zijn geboekt en we hebben weer veel zin in ons tripje naar ‘sea, sex and sun’. Een echte wintershot vitamine D.

 

Tickets veel duurder

We willen snel de vliegtickets boeken… nou ja, snel? Dat valt tegen. De vliegtickets zijn 50  tot 100 procent duurder geworden in de afgelopen zes maanden. Op de dagen dat we willen vliegen zijn er zelfs nog maar 4 stoelen beschikbaar, dan ook nog met slechte aansluitingen en voor de volle mep. Alle voorkeursvluchten zitten vol. Dat is even schrikken.

 

Twee jaar geleden zaten we nog met 8 passagiers in een Boeing 747. De tijden zijn veranderd. Je merkt nu echt dat de economie aantrekt en de aloude wetten van vraag, veel meer vraag, en aanbod gewoon nog gelden; charge-what-the-market-can-bear.

 

Aircraft on ground

Volle vluchten betekenen ook grotere operationele risico’s. Als het fout gaat, dan kan het ook echt fout gaan. Als onze ‘kist’ ergens strand met pech, dan is er geen ‘escape’. De andere vluchten zitten ook al vol.

 

De vraag is ook of alle onderhoudsafdelingen van die luchtvaartmaatschappijen al zijn voorbereid op èn het intensievere gebruik van de vloot èn de grotere urgentie om een ‘aircarft on ground’ weer in de lucht te krijgen.

 

Het vet eraf

Door de aandacht voor kostenreductie in de afgelopen jaren is het vet uit die onderhoudsketen verdwenen. Zijn er voldoende medewerkers, met de nodige certificaten, en kunnen de leveranciers de vraag aan reserve-onderdelen wel aan?

 

Het omgekeerde Lehman-effect gaat zich voordoen. Een geweldig opslingereffect.

Wat ga je als manager doen?

Is de opleving tijdelijk, komt de ‘double-dip’ nog?

Of moeten we nu weer al gaan opschalen?

Wie durft het te zeggen? Ik krijg er bijna vliegangst van.

Reageer op dit artikel