blog

Hoe verdient u TAPA, AEO en C-TPAT terug?

Supply chain

Een meer gestandaardiseerde aanpak verbetert de supply chain beveiliging en vermindert diefstal zowel bij fabrikanten, logistieke bedrijven als ook voor de detailhandel, dit zegt Mark Steegh van Total Logistics, supply chain consultants. Hij legt hier uit waarom.

Het valt niet te ontkennen dat diefstal (of krimp, zoals dit vaak eufemistisch wordt genoemd) een groot probleem is binnen de supply chain sector. Volgens de meest recente ramingen blijkt dat de Britse retailers jaarlijks alleen al meer dan 3,8 miljard pond per jaar verliezen door diefstal op verschillende punten in de supply chain.
Zodra andere elementen in de supply chain worden meegerekend – de mogelijke stijging van diefstal als gevolg van de recessie –  is duidelijk zichtbaar hoe het waardeverlies binnen alle industriële sectoren aanzienlijk kan stijgen. Een enquête, die afgelopen jaar door een toonaangevend beveiligingsbedrijf werd uitgevoerd, heeft gewezen op de omvang van het probleem. Terwijl 85 procent van de logistieke bedrijven van mening was dat de inbraken  zouden toenemen, bekende 29 procent diefstal binnen het bedrijf. Deze opzienbarende cijfers zijn voor vele bedrijven slechts het topje van de ijsberg. Hoe ziet het uitgebreide beveiligingspanorama in de supply chain eruit?

 

Allemaal even kwetsbaar

Het is duidelijk dat andere elementen van de supply chain, waaronder douane, lucht/zeevervoer, wegvervoer en cross-docking, allemaal even kwetsbaar zijn voor het schrikbeeld van diefstal of zelfs terrorisme. De grote vraag voor de bedrijven die betrokken zijn in de supply chain is: hoe kunnen we dit kostbare en vaak verborgen probleem aanpakken?

Recente maatregelen door verschillende landen en handelsblokken om zich te beschermen tegen veiligheidsrisico’s, hebben er wezenlijk toe bijgedragen dat supply chain managers  nu voorzien zijn van gestandaardiseerde oplossingen voor dit complexe gebied.

 

TAPA

TAPA, de Transported Asset Protection Association wordt ondersteund door de security-industrie, in nauwe samenwerking met high-tech bedrijven die voornamelijk gevestigd zijn in de Verenigde Staten en in toenemende mate Europa en andere continenten. Dit orgaan is opgericht in 1997 en maakt gebruik van specifieke veiligheidsnormen voor goederenopslag en transport om zo het beschermingsniveau van activa in de supply chain te kunnen beoordelen.

 

AEO
AEO, de Authorised Economic Operator standaard is van kracht sinds 2008 en is onderdeel  van een EU-breed initiatief om namaak, fraude en terrorisme binnen de Supply Chain tegen te gaan. Hoewel er drie soorten AEO-certificeringen zijn (douanevereenvoudiging, veiligheidsfaciliteiten en een volledige certificering, bestaande uit de twee voorgaande opties) is het niet eenvoudig om een volledige goedkeuring te krijgen. De certificering bestaat uit details van de aandeelhouders, naleving van de douane formaliteiten, controle van de boekhoudkundige-, logistieke- en IT-systemen, de financiële solvabiliteit van het bedrijf, als ook de aanwezige veiligheids- en beveiligingssystemen.

 

C-TPAT

Tenslotte is er C-TPAT, een initiatief van de Amerikaanse regering die in 2001 werd opgesteld. Hier is de nauwe samenwerking tussen alle supply chain deelnemers, van importeurs, vervoerders, agenten, distributiecentra tot fabrikanten van groot belang. Deze samenwerking draagt er aan bij dat goederen sneller in de VS geïmporteerd kunnen worden, omdat de douanecontroles en vrijgaves onderdeel zijn van het initiatief.

 

Het is duidelijk dat dit is een nuttig hulpmiddel is voor bedrijven die betrokken zijn bij de Amerikaanse markt, maar weinig nut heeft voor de EU gevestigde bedrijven die geen handel bedrijven in de US. Ook moet worden opgemerkt dat Europese bedrijven alleen C-TPAT compliant kunnen zijn en niet C-TPAT gecertificeerd. Verder is het van belang te vermelden dat naast C-TPAT, de Amerikaanse regering regelmatig de beveiligingsmaatregelen bijwerkt en extra initiatieven implementeerd.

 

Hoewel programma’s zoals AEO en C-TPAT oorspronkelijk werden ontwikkeld om de beveiligingsrisico’s voor grensoverschrijdende handelsorganisaties te bestrijden, is hun brede invoering een aangename ontwikkeling in de mondiale logistieke markt. Terwijl het een potentieel beveiligingslek dicht, kan het ook een bijdrage leveren tegen diefstal en een verhoogde proces efficiëntie, zoals bij TAPA reeds het geval is.

 

Beveiliging terugverdienen

Hoe kunnen deze verschillende normen uw bedrijf helpen de beveiliging te verbeteren als ook de supply chain efficiëntie?

 

Stanford University in de Verenigde Staten heeft onlangs een studie gepubliceerd die laat zien hoe bedrijven hun investeringen in supply chain beveiligingsmaatregelen terugverdienen.

Als onderdeel van deze studie werden elf grote fabrikanten en drie toonaangevende supply chain bedrijven gevraagd om te laten zien hoe hun investering in veiligheidsmaatregelen toegevoegde waarde had gecreëerd. De resultaten waren indrukwekkend. Deze bedrijven verminderden hun tijdrovende douane-inspecties met 48 procent, de geautomatiseerde verwerking van hun import steeg met 43 procent, de doorlooptijden reduceerden met 29 procent,  diefstal verminderde met 38 procent en hun supply chain visibility verbeterde met maar liefst 50 procent.

 

Hoewel studies zoals deze bekritiseerd kunnen worden door het feit dat ze alleen laten zien wat de ‘beste van de beste’ realiseren, moeten ze misschien worden gezien als een inspiratiebron voor andere bedrijven die nog niets hebben ondernomen met betrekking tot deze beveiligingsvraagstukken in de supply chain.

 

AEO in China

Het recente nieuws dat China binnenkort de AEO-norm aanneemt, toont aan dat deze beveiligingsprogramma’s veel meer zijn dan alleen een compliance oefening of bedrijfstrofeëen zijn om in de bestuurskamer mee te pronken. Het is zeer waarschijnlijk dat als de wereldmarkten zich verder ontwikkelen, het lidmaatschap van ten minste een van deze normen verplicht zal worden voor elke fabrikant of supply chain bedrijf met significante volumes in de wereldhandel.

 

Het mag duidelijk zijn dat bij een juiste implementatie, supply chain beveiliging een concurrentievoordeel kan opleveren voor de Europese bedrijven. Er zijn zes belangrijke gebieden waar zowel fabrikanten als supply chain professionals de beveiliging kunnen verbeteren, te weten: voorraadbeheer, klantenservice, supply chain visibility, supply chain efficiëntie, supply chain resilience en klantrelaties.

 

Strategische investering

Verbeteringen in de beveiliging van de supply chain moeten niet als een operationele kostenpost worden gezien, maar veel meer als een strategische investering. Er zijn duidelijke commerciële redenen voor fabrikanten en leveranciers van supply chain oplossingen om hun beveiliging te verbeteren; het levert aantoonbare financiële voordelen op als ook een mogelijke stijging in deelname in de wereldwijde handel. Aangezien grote economische handelsblokken hun gewicht in de strijd gooien voor regelingen als AEO, is het eerder de vraag wanneer en niet meer of Europese bedrijven zullen aansluiten bij de beveiligingsnormen.

 

* De Retail Diefstal Barometer is een jaarlijkse enquête die door het Centrum voor Retail Research (UK) wordt opgemaakt.

Reageer op dit artikel