blog

Gaan social media de logistiek veranderen?

Supply chain

Social media zoals LinkedIn, Twitter en YouTube gaan de wereld veranderen, zeggen kenners. Ik kan wel een paar leuke toepassingen voor de logistieke markt bedenken maar of die nu echt zo revolutionair zijn.

Gaan social media de logistiek veranderen?
Edelman Trust Barometer

Social media gaan de wereld veranderen. Dat was vorige week het devies op een bijeenkomst bij BLMC in Hoevelaken. Het in supply chain management gespecialiseerde executive search-bureau BLMC gaat komend jaar vol inzetten op social media. Wel stoer, want of dit zich ook terugbetaalt lijkt op het eerste gezicht niet duidelijk…… of toch wel? 

 

Vertrouwen neemt af

Met social media kunnen bedrijven dichter bij hun doelgroep komen en betrokkenheid  creëren. Dat dit een steeds belangrijker wapen wordt maakte social media-expert Martijn van Buren tijdens het evenement duidelijk. Hij wees op de zogenaamde Edelman Trust Barometer waaruit blijkt dat het initiële vertrouwen van mensen in bedrijven en hun producten de afgelopen tien jaar sterk is teruggelopen (zie grafiek).

 

Ik probeer me voor te stellen wat deze ontwikkeling voor de wereld van logistiek en supply chain management betekent. Ik kan een aantal toepassingen bedenken (aanvullingen zijn welkom):

 

Social media-toepassingen in logistiek

  1. Aankoop van logistieke software, hardware en diensten
    Logistiek managers die zich oriënteren op een nieuw softwaresysteem, een nieuwe heftruck of een consultant gaan in hun social network te rade over de ervaringen van andere bedrijven.
     
  2. Uitwisselen van ideeen en best practices
    Logistiek managers zoeken contact met elkaar via LinkedIn, Facebook of andere netwerksites om van elkaar te horen hoe ze een bepaald probleem hebben opgelost en welke lessen zijn geleerd.
     
  3. Recruiteren van personeel
    Bedrijven die op zoek zijn naar een logistieke professional met specifieke skills kunnen via social media contacten leggen met mogelijke kandidaten of lezen hoe andere mensen deze persoon beoordelen.
     
  4. Het leggen van supply chain-relaties
    Zoals mensen via netwerksites als LinkedIn contacten leggen met andere mensen kunnen bedrijven dat natuurlijk ook doen met potentiële toeleveranciers, contract manufacturers of logistieke dienstverleners. (Auteur Marcel te Lindert heeft hier op de website van SCM een interessante blog over geschreven.)
            
  5. Input vergaren ten behoeve van vraagvoorspelling
    Bedrijven kunnen via social media feedback krijgen op de nieuwe productintroducties. Op basis hiervan kunnen ze hun forecasts voor de toekomstige vraag bijstellen. (In het laatste nummer van Logistiek Magazine heeft Freek Aertsen hier een column over geschreven.)

Maar is dit nu allemaal werkelijk zo revolutionair? Nee, zeg ik in eerste instantie. Feitelijk is het een uitvergroting van wat mensen eerst ook al deden op de golfbaan of tijdens seminars: het uitwisselen van ervaringen en kijken of er zaken kunnen worden gedaan.

 

Digitale golfbaan

Wat wel revolutionair is is de schaal waarop dit gebeurt. Die ‘ golfbaan’  is opeens voor iedereen opengesteld, voor honderden, duizenden vakgenoten met wie je kunt communiceren en met een paar muiskliks in contact kunt komen.

 

Ik snap dus ook heel goed dat BLMC en andere leveranciers van diensten en producten er veel aan is gelegen om nadrukkelijk op die ‘ digitale golfbaan’  aanwezig te zijn. Daar worden de meningen gevormd, daar wordt vertrouwen gekweekt en misschien uiteindelijk ook wel zaken gedaan. En bij dat proces kun je als bedrijf maar beter aanwezig zijn.

Reageer op dit artikel