blog

E-commerce is meer dan een webshop runnen

Supply chain

Door de crisis zoeken logistieke bedrijven steeds meer nieuwe kanalen om hun omzet veilig te stellen. Groothandels vinden juist het (deels) passeren van het distributiekanaal een interessante marktbenadering. Jean-Marc van Daalen van UNIT4 vertelt waar de haken en ogen zitten.

Internet maakt het gemakkelijker om consumenten rechtstreeks te benaderen. Bovendien houdt ook de consument de hand op de knip, dus als hij kan besparen door zijn spullen rechtstreeks bij de groothandel te bestellen, dan weet hij zijn weg wel te vinden.

  

Groothandel nog niet ingericht

De IT-omgeving en logistiek van de meeste ‘traditionele’ groothandels is er nog niet op ingericht om rechtstreeks via internet aan consumenten te leveren. Wat er voor nodig is om deze stap te zetten, hangt af van de strategie die een groothandel kiest. Grofweg zijn er twee mogelijkheden:
 

  • consumenten kunnen via een webshop artikelen bestellen die door de groothandel zelf thuis worden afgeleverd
  • of een groothandel biedt alleen (uitgebreide) product- en prijsinformatie op zijn website en laat de order plaatsen bij een reseller.

Het spreekt voor zich dat deze twee benaderingen een eigen IT-oplossing vereisen.

 

Zelf leveren
Groothandels zijn van oudsher gewend om te leveren aan resellers, wat vaak een kwestie is van relatief grote orders voor een beperkt aantal klanten. Bij consumenten is het net andersom: veel verschillende klanten bestellen kleine hoeveelheden. Wie rechtstreeks wil leveren aan consumenten, zal eerst een aantal basisvragen moeten beantwoorden. Ga ik de producten zelf afleveren of schakel ik daarvoor een externe partij in? Hoe belangrijk is het om de consumenten bij naam en toenaam te kennen? Dit is vooral van belang voor eventuele marketingactiviteiten.

 

Betaling

Ook de betaling is een belangrijk vraagstuk. Aansluiten op een betaaldienst als iDeal of PayPal is bijna een noodzakelijke voorwaarde om facturatie van een consumentenwebshop beheersbaar te houden. In de inrichting van de webshop moet daarmee rekening worden gehouden.

 

Logistiek

Logistiek komt er ook het een en ander kijken. Veel groothandels zijn gewend om grote hoeveelheden goederen af te leveren met vrachtvervoer. Wie aan consumenten wil leveren, zal iets anders moeten zoeken. Probeer maar eens met een trailer een woonerf op te komen, laat staan dat je voor elk pakketje de laadruimte in moet. Een alternatief is de distributie overlaten aan een externe partij. Uiteraard kost dat een deel van de winstmarge, maar de logistieke kosten zijn in de meeste gevallen lager dan wanneer je de distributie in eigen hand wilt houden.

 

Ook in het magazijn verandert de logistiek drastisch, als je overgaat van een paar grote orders per dag naar veel kleine bestellingen. Het is niet alleen inefficiënt om voor elke bestelling apart door het magazijn te lopen, maar vaak zelfs fysiek onmogelijk. Beter is het om meerdere magazijnorders te verzamelen in een lijst, en slechts een paar keer per dag deze orders te rapen en verdelen over de bestellingen. Deze manier van werken – ook wel batching en debatching genoemd – vereist wel extra ruimte in de uitslagzone, om de magazijnorders te verdelen. Ook moet het ERP-systeem verzamellijsten aan kunnen maken, zodat deze niet handmatig gemaakt hoeven te worden.

 

Via de reseller
Uiteraard zijn resellers niet gelukkig met deze consumentgerichte groothandel. Een deel van de omzet wordt immers aan de achterkant weggesnoept. Een alternatief voor groothandels is dan ook om deze resellers te helpen meer omzet te genereren. Dit is vooral een logisch alternatief voor goederen die niet gemakkelijk (of goedkoop) rechtstreeks kunnen worden geleverd – denk aan levende materialen of producten die veel (aftersales) service vereisen.

 

Ook deze manier van distribueren is ook mogelijk via een webshop. In plaats van dat een order rechtstreeks bij de groothandel wordt geplaatst, krijgt de consument de keuze waar hij zijn product wil afhalen. Op basis van postcode kan bijvoorbeeld bepaald worden welke reseller het dichtstbij is. Ook zou de klant kunnen aangeven dat hij het product thuis geleverd wil krijgen door de reseller.
   

IT-systeem

Voor het IT-systeem betekent deze manier van werken dat orders gestuurd moeten kunnen worden naar de reseller, met daarin de NAW-gegevens van de klant. Als de reseller de bestelling binnen heeft, kan deze zelf contact opnemen met de klant. Technologisch is het zelfs mogelijk dat deze order automatisch verwerkt wordt in het ERP-systeem van de reseller als een inkooporder. Dat vereist wel dat de IT-systemen van groothandel en reseller helemaal op elkaar zijn afgestemd.
 

Toegegeven, de toegevoegde waarde van een reseller is in dit model beperkt. Hij zorgt alleen nog voor het leveren van het product en eventuele aftersales-service. In de marge die wordt afgesproken met een reseller zal daar ook rekening mee worden gehouden. Het hoeft echter zeker geen verlies te betekenen voor een winkelier, want in dit model heeft hij de beschikking over een webwinkel, waar hij zelf wellicht de middelen niet voor heeft. Op deze manier kan hij meeliften op de online verkopen van een groothandel en bereikt hij daarmee een groter deel van de markt dan wanneer hij zich alleen op de fysieke winkel zou richten.

Reageer op dit artikel