blog

Toyota Production System van slag, wat nu?

Supply chain

De laatste dagen komen herhaaldelijk berichten over problemen met Toyota in het nieuws. Op vrijdag 29 januari 2010 verscheen het onderstaande bericht bij Teletekst van NOS.

Toyota Production System van slag, wat nu?

Bij acht Toyotamodellen bestaat een kleine kans dat het gaspedaal na het intrappen blijft hangen. Het gaat onder meer om de Aygo, Avensis en Yaris die tussen februari 2005 en november vorig jaar zijn gemaakt. In de Verenigde Staten zijn al ruim twee miljoen Toyota’s teruggeroepen, nadat door een vastzittend pedaal meer dan vijftien mensen waren omgekomen bij ongelukken. 

(NOS)

 

 

 

 

Dat wil zeggen dat ondanks alle kwaliteitscontroles vijf jaar lang een gevaarlijk probleem niet ondervangen is. Het begint aardig te lijken op het probleem met de Firestonebanden bij Ford waarbij 46 doden waren te betreuren .
Dit zal ook wel weer een interessante case gaan worden voor onderwijs en wetenschap. Gelukkig wordt het probleem inmiddels erkend door het management.

Excuses
Daags na de publicatie biedt Topman Akio Toyoda van de Japanse autofabrikant Toyota zelfs publiekelijk zijn excuses. Hij betreurt het dat klanten ongerust zijn gemaakt. Na de actie in Amerika wordt gemeld dat Toyota wereldwijd zeven tot acht miljoen auto’s terugroept. Dat is meer dan een gehele jaarproductie. Dit zou weleens een van de grootste terugroepactie kunnen zijn die we ooit hebben meegemaakt. De voorlopige schade wordt geschat op 1,2 miljard dollar.

 

En dan volgt nog geen drie dagen later wederom bij Teletekst een schokkend bericht:

 

De grootste autofabrikant ter wereld Toyota kampt opnieuw met problemen met een van zijn modellen. In Japan en de VS hebben meer dan 100 mensen geklaagd over problemen met de remmen van het nieuwe Prius-model dat sinds mei vorig jaar wordt verkocht. Of de Japanse autofabrikant het model terughaalt naar de garage, is nog niet bekend. Het bedrijf heeft laten weten de problemen te onderzoeken. 

 

Gigantische klap

Schokkend om binnen enkele dagen zulke berichten te moeten waarnemen. Moeten we ons nu zorgen maken over het Toyota Production System (TPS)? Er worden al grappen gemaakt als je over TPS spreekt. Dit is een gigantisch pijnlijke klap voor Toyota. Kwaliteit en veiligheid gaan boven alles in Japan.

 

Het blijkt ook een groot probleem te zijn in de Japanse schaamtecultuur. In het verleden zijn voor dergelijke schandezaken zelfs topmensen van het dak gesprongen. Toyota blijkt echter pas net aan de top van het bedrijf te zijn gekomen. Het probleem kan derhalve allemaal niet direct op zijn schouders afgewend worden. Daarnaast blijken ook andere fabrikanten zoals Honda geconfronteerd te worden met terugroepacties. Analisten verwachten dat Toyota door deze terugroepacties zelfs tot in 2011 nog in de financiële problemen zal blijven.

 

De terugroepacties blijken lastig op gang te komen. Hier is zelfs druk voor nodig geweest van de Amerikaanse regering. De vraag is of de meeste ondernemingen wel beseffen welke impact dergelijke problemen op de lange termijn kan opleveren.

 

Al deze problemen en acties zullen hun weerslag gaan hebben op de toegepaste kwaliteitssystemen. Het zal zeker gaan leiden tot diepgaande onderzoeken van de daadwerkelijke oorzaken. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dit kan weer leiden tot nieuwe methoden en technieken. Wat verwacht u hiervan? Vindt u nu dat het TPS aan herziening toe is?

 

Mijn voorstel zou zijn hierbij het volgende logo van Toyota te plaatsen:

 

  Of deze…

 

 

 

Bronnen afbeeldingen:

http://www.etizio.net/pictures/toyota-copy.jpg

 

http://ceoworld.biz/ceo/2009/11/05/toyota-motor-back-to-making-profit-in-latest-quarter

Reageer op dit artikel