blog

Holland’s Next Top Ziekenhuis

Supply chain

Als u morgen ziek wordt, naar welk ziekenhuis gaat u dan? Wat is het beste ziekenhuis? Er circuleren inmiddels verschillende lijstjes van o.a. Elsevier, AD, Consumentenbond en de keuzesites van Independer en KiesBeter.nl en nog vele andere.

Holland’s Next Top Ziekenhuis
Wat hebt u aan lijstjes als 'de beste ziekenhuizen' vraagt Peer Goudswaard zich af

Wie of wat bepaalt eigenlijk wat het beste ziekenhuis is? Is er een medische Henk Smit die ons kan vertellen welk ziekenhuis in Nederland de X-factor heeft? Wordt het geen tijd voor een nieuw programma van John de Mol op dit gebied?

 

Lijstjes
Elsevier was in 1996 de eerste die een ranglijst van ziekenhuizen publiceerde. AD volgde in 2004. Elsevier gebruikt de opvattingen van zorgverleners: specialisten, bestuurders, verpleging, managers en huisartsen. Vraag is gelijk; waar is de patiënt?

Het AD gebruikt prestatie-indicatoren van de IGZ aangevuld met andere criteria zoals tevredenheid van patiënten (punt voor het AD).

 

Heb je wat aan die lijstjes?

Heb je wat aan deze lijstjes? Statistische analyse van de Elsevier- en AD-lijstjes van 2005 tot en met 2008 laat zien dat er geen correlatie is tussen de lijstjes onderling. Daarnaast geldt er voor beide lijstjes en de meeste ziekenhuizen ook nog dat er geen consistent patroon te ontdekken is in de tijd.

De meeste mensen vinden het  belangrijk om te weten waar ze naar toe moeten als ze een medisch probleem hebben. Het liefst dicht bij huis, maar de meeste zijn ook niet te beroerd om wat te reizen voor een kundiger specialist bij wie ze met hun complexere probleem beter af ben.
De lijstjes gaan hen daarbij dus niet helpen.

 

Medische deskundigheid en patiënttevredenheid

Lijstjes gaan vaak over inhoudelijke medische deskundigheid en resultaten van het totale ziekenhuis. Zaken waarvan je toch mag verwachten dat die minimaal op orde zijn (‘dissatisfiers’). Het productieproces moet goed en veilig zijn, zodat je kan kiezen voor datgene waar het onderscheid in zou moeten zitten. Je wilt kunnen kiezen op aspecten van zorg die er voor jou toe doen: de gespecia­liseer­de arts voor een specifieke complexe aandoening. Het mooie zorgpad dat er voor zorgt dat je sneller uit het ziekenhuis kan en goede begeleiding krijg. De sneldiagnostiek waar snel ingrijpen noodzakelijk is.
De lijstjes gaan je daarbij niet helpen.

 

Zowel Einstein als Deming schreven het al: niet alles wat belangrijk is kan gemeten worden en niet alles wat gemeten wordt is belangrijk. In een ziekenhuis gaat het, naast de klinische (en financiële) uitkomsten, juist ook om de perceptie van de patiënt. Hierbij draait het met name om bejegening en communicatie. Deze zorgen samen voor de totale patiënttevredenheid. Die is voor iedereen anders en niet te vangen in lijstjes.

 

Wat gaat dan wel helpen, een nieuw programma van John de Mol met Henk Jan Smit en Daphne Deckers in de jury; Hollands Next Top Ziekenhuis?

 

De toekomst; de kracht van sociale netwerken

Nee, een dergelijk televisieprogramma is niet nodig. We komen van een tijdperk waar de zorg­behoefte werd en nog wordt ingevuld door zorgverleners, aanbodgestuurde zorg. Zorg bestaat echter ter wille van de zorgvrager. Door de introductie van marktwerking is de trend naar vraag­gestuurde zorg onontkoom­baar ingezet. Social media en internet zullen dit proces de komende tijd versnellen. 

 

Social media
Sociale netwerken op internet zijn krachtig, mensen verzamelen en delen informatie razendsnel via hun netwerk op bijvoorbeeld Hyves en Twitter. De mening van iemand uit het eigen netwerk telt steeds zwaarder dan wat een organisatie, instituut of blad vertelt. Door social media zal de macht verschuiven van ziekenhuis naar patiënt en zijn familie. Die bepaalt wat hij wil en krijgt. Ziekenhuizen en zorgverleners moeten hier op inspelen.

 

Een voorbeeld is de site Zoekdokter.nl, de ‘Kieskeurig’ voor de medische sector.  Op de site Zoekdokter kun je gratis en gemakkelijk artsen – variërend van huisarts tot specialist – vinden, vergelijken en beoordelen. Het zoeken gaat op naam, stad en specialisme. Zoekresultaten verschijnen in een lijst. Bovenaan staan de artsen met hoogste beoordeling, vervolgens de artsen met een lagere beoordeling, vervolgens diegenen die nog niet zijn beoordeeld in willekeurige volgorde. Op een Google-maps  kaartje wordt zichtbaar gemaakt waar de artsen zich bevinden. Door op de naam van de arts te klikken volgt het profiel van de arts met de beoordelingen en de recensies, ingevuld door patiënten.

 

Lijstjes van de media zijn leuk, maar Hollands Next Top Ziekenhuis wordt straks dus niet bepaalt door het AD of Elsevier, maar door de Henk Jan Smit die in een ieder van ons schuilt.

Reageer op dit artikel