blog

De Spyker wordt krom geslagen

Supply chain

Het besluit van Spyker om zijn productie over te hevelen naar Engeland is doodzonde. Dat er in Zeewolde niet efficient geproduceerd wordt is te wijten aan het management. Die hebben jarenlang geen noodzaak gezien om lean te gaan werken.

De Spyker wordt krom geslagen
De Spyker wordt krom geslagen

De afgelopen week werden we opgeschrikt door  het bericht dat autofabrikant Spyker de productie van zijn exclusieve sportwagens overhevelt naar Conventry Engeland.

 

Geldverslindende machine

Zo’n bericht doet ons weer schrikken. U zult zeggen: waarom zo’n ophef over 45 personen. Bij TNT is het toch veel erger met al die duizenden werknemers. Ja daar heeft u gelijk in, maar over TNT ben ik al een paar keer kritisch geweest en ze lijden daar nu al genoeg. Bij Spyker ligt dat echter heel anders. Daar ben ik een paar keer op bezoek geweest en kan dan ook uit eigen waarneming en openbare bronnen oordelen. De fabriek van Spyker is al jaren een geldverslindende machine geweest, omdat men er nooit voldoende lean principes heeft willen toepassen.

 

Rust ver te zoeken

De eerste opzet van de fabriek was een uit de klauwen gegroeid garagebedrijf. Tussen de races door mochten de monteurs ook nog eens een auto bouwen. Rust, reinheid, regelmaat en ritme waren ver te zoeken. Pieken en brandweer spelen, daar waren ze goed in. Dat kostte echter handen vol geld. Muller had een prachtig speeltje, maar is eigenlijk nooit bezig geweest er een echt fatsoenlijk efficiënt werkende montagefabriek van te maken.

 

Software niet geschikt

De laatste jaren heeft men er wel een assemblagelijn van gemaakt met een takttijd van meerdere dagen. Men wilde zelfs het klantenorderontkoppelpunt (KOOP) in gaan stellen. Maar met een softwarepakket wat er niet voor geschikt was en een organisatie die er niet voor was opgeleid is het niet mogelijk om goedkoop genoeg te gaan werken. Meer hierover kunt u lezen in het werkstuk van een student (Klik hier voor het rapport op de website TU Twente).

 

Daar is ook het volgende in te lezen :

 

8.1 KNELPUNT 1: ONJUISTE MRP BEHOEFTES

8.2 KNELPUNT 2: LEVERBETROUWBAARHEID LEVERANCIERS

8.3 KNELPUNT 3: KWALITEIT VAN DE PRODUCTEN VAN LEVERANCIERS

8.4 KNELPUNT 4: TE LANGE DOORLOOPTIJD LEER- EN SPUIT DELEN

8.5 KNELPUNT 5: TE LANGE DOORLOOPTIJD DAK

8.6 KNELPUNT 6: VEEL ADMINISTRATIEVE HANDELINGEN

8.7 VERBETERTRAJECT

8.8 CONTINUE VERBETERING

 

Euvel zat bij management

Aan wie ligt dit nu? Aan de werknemers? Daar durf ik een keihard nee op te antwoorden. Het grote euvel zit hier in het management. Die hebben jarenlang geen noodzaak gezien Lean te gaan werken. En op het moment dat het nodig was werd het niet op de juiste manier opgepakt. Jammer dat er gewoonweg veel te laat is ingegrepen. En doen ze dat nu straks in Coventry veel beter? Dat betwijfel ik ten sterkste. 

 

De aandelenprijs kan niet veel meer zakken. Jammer dat we in Nederland weer een kans minder hebben. Gelukkig hebben we wel andere ondernemingen die weer aan het schitteren zijn. Laten we daar van gaan leren voor het te laat is.

Reageer op dit artikel