blog

Inhaalslag voor haven Rotterdam in ketenregie

Supply chain

De Nederlandse logistieke sector moet inzetten op ketenregie en Cross Chain Control Centers (4C’s)! Dat is de boodschap voor het Supply Chain Topinstituut in Breda, dat de komende maanden eindelijk echt van start zal gaan.

Inhaalslag voor haven Rotterdam in ketenregie
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 2 oktober 2009.

Over ketenregie en 4C’s is echter nog veel onduidelijk. De vraag is hoe Nederland scoort op dit gebied in vergelijking met de concurrentie in Noord-West Europa. De algemene mening is dat we in Nederland goed zijn in ketenregie, maar hierover is eigenlijk bitter weinig bekend. Hoe zit het bijvoorbeeld met ketenregie in de mainport Rotterdam?
 

De sleutel voor de uitvoer van ketenregie in Europese havens ligt bij de grotere rederijen en containerterminals van deze wereld. Immers, partijen als Maersk, MSC, Evergreen, PSA en Hutchinson-Whampoa bepalen welke havens en terminals in welke ‘loops’ aangedaan worden. Hiermee hebben ze een forse vinger in de pap bij de inrichting van de goederenstromen tussen Azië, Amerika en Europa. Vanuit de hoofdkantoren van deze mondiale rederijen en containerterminaloperators worden in feite de maritieme goederenstromen wereldwijd geregisseerd. En wie de regie voert, heeft de macht in logistieke netwerken. De vraag is hoe de mainport Rotterdam op maritieme ketenregie scoort. Twee onderzoekers van de Universiteit van Antwerpen, Ann Verhetsel,en Steve Sel, hebben onlangs de score op maritieme ketenregie in een groot aantal wereldhavens en –steden in kaart gebracht. Dit is gedaan door voor de 35 belangrijkste rederijen en containerterminals op de wereld te kijken waar de hoofd- en regionale kantoren staan. De score is vervolgens opgehoogd als er een samenhangend cluster van rederij(hoofd)kantoren en containerterminals aanwezig was in een wereldhaven of -stad. Op deze manier ontstond een top vijftig van wereldhavens of -steden in maritieme ketenregie.

 

De conclusie: Rotterdam ligt op achterstand. De top drie van wereldhavens in maritieme ketenregie zijn Hong Kong, Hamburg en Singapore, terwijl Rotterdam met de hakken over de sloot de top tien haalt. Havens als Tokyo/Yokohama, New York/New Jersey en Bangkok/Laem Chabang blijven Rotterdam nog voor, terwijl ze veel minder containeroverslag kennen dan Rotterdam. Het meeste opvallende aan de lijst is dat Rotterdam in maritieme ketenregie achterblijft op Hamburg en Londen. Niet verbazingwekkend, want veel van oorsprong Duitse rederijen als Hapag-Lloyd en Hamburg-Sud hebben hun wortels in Hamburg, terwijl Londen als financieel conglomeraat ook veel maritieme regie-activiteiten aantrekt. Wel zorgelijk, want dit betekent mogelijk een struikelblok op de ontwikkeling van een nummer één positie in ketenregie activiteiten van Nederland in Europa.

 

Starten we vanuit een achter–stand of hebben we toch een voorsprong? Wij hebben eigenlijk nog maar een beperkt inzicht in welke positie Nederland heeft in mondiale ketenregie. Dit zou bij de start van de activiteiten van het Supply Chain Topinstituut goed in kaart moeten worden gebracht om de kans op succesvolle projecten met impact te verbeteren. Als je weet waar je staat, kan je pas goed op weg!

Reageer op dit artikel