blog

UPC en hdtv: high definition – low service

Supply chain

Steeds meer producten doen het alleen maar als de sofware in die producten het ook doet. Jouw printer, jouw auto, jouw mobieltje….. en jouw Mediabox van UPC. En die software in die producten wordt regelmatig ‘geupdate’.

UPC en hdtv: high definition – low service
Walther Ploos van Amstel: UPC en hdtv

Dat doe het product vaak helemaal uit eigen beweging. Daar merk je niks van.. Totdat er een bug zit in die nieuwe software release. Geen printjes, niet meer willen starten, niet meer kunnen bellen… en geen Uitzending Gemist meer kunnen kijken.

 

Sinds vier maanden hebben we HDTV… prachtig! Als het werkt. Mooi niet dus. Steevast valt de UPC Mediabox uit. En niet alleen bij ons. Bij alle gebruikers van de deze HR-DVR Mediabox. De internetfora staan vol met klachten. De Mediabox verliest om de zoveel dagen zijn IP-adres, waardoor ‘on demand’ diensten als Uitzending Gemist en Films On Demand niet werken.

 

Na een ‘reset’ werkt alles weer even, maar ben je wel alle instellingen en jouw dierbare opnames op de harde schijf kwijt. Balen…. Dus veel en vaak bellen met 0900-10eurocentperminuut. Telkens weer dat zelfde ‘belscript’… en, telkens weer die instellingen en opnames kwijt. Inmiddels twee monteurs op de koffie gehad, die er ook niks aan konden doen.

 

Inmiddels is het probleem bij UPC duidelijk. De software voor de Mediaboxen deugt niet. En dat was al in juni 2009 bekend. Toch blijft UPC de niet werkende mediabox gewoon aan klanten leveren… Oops!

 

Kabelleverancier UPC zou eens goed moeten rekenen aan alle kosten en risico’s. Twee dure Centric-monteurs, klagende klanten, eindeloze telefoontjes met de helpdesk en tenslotte een stevige coulance-betaling als troost. Die ene falende UPC Mediabox heeft UPC nu al tenminste 500 euro gekost. En dat bedrag loopt elke maand op, omdat UPC geen omzet op de ‘on demand’ diensten maakt. Steeds meer huishoudens nemen HDTV… en nu UPC het probleem niet in de greep heeft zullen de kosten dus alleen maar blijven oplopen.

 

En, wat is de imagoschade voor de HDTV-technologie waarin Samsung, Sony en Philips stevig hebben geïnvesteerd. Hoeveel consumenten denken niet even twee keer na voordat ze een HDTV kopen als ze op feestjes-en-partijtjes horen, en op consumentenfora lezen, over de strapatsen van UPC.

 

Terug naar jouw bedrijf… In hoeverre is het functioneren van apparatuur in jouw organisatie afhankelijk van software? En wat is het back-up plan als die software het ineens niet meer doet. Welke afspraken zijn hierover met de leveranciers gemaakt? Of zit er een venijnige overmachtclausule in de contracten? En wie betaalt straks de schade?

 

Kortom. Steeds meer producten en diensten zijn afhankelijk van software. Welke garanties zijn er dat die software, en ook al volgende releases, het ook echt blijven doen? En, wat is het plan als het onverhoopt toch fout gaat.

 

Walther Ploos van Amstel.

Reageer op dit artikel