blog

Volvo C30-ophaalactie bevat logistieke adder

Supply chain

Leuk initiatief! Dat was mijn eerste gedachte bij het horen van de nieuwste reclame op de radio over de Volvo C30. Maar onder deze actie zit een behoorlijke logistieke adder…

Volvo C30-ophaalactie bevat logistieke adder
Volvo C30

Leuk initiatief! Dat was mijn eerste gedachte bij het horen van de nieuwste reclame op de radio over de Volvo C30. Je bestelt een Volvo C30, de kleinste variant Volvo waarmee de fabrikant mikt op jonge succesvolle klanten, krijgt daarvoor een vliegticket, twee hotelovernachtingen en een bezoek aan de fabriek bij. De volgende dag rij je met je nieuwe heilige koe vanuit Zweden terug naar de polder.

 

Nog nadenkend over de leuk gevonden actie zag ik in mijn ooghoek een antraciet kleurige C30 voorbij flitsen.

 

Factory Delivery Actie 

De actie van de Volvo importeur is zeker leuk bedacht, hoewel hij doet denken aan wat Volkswagen al veel langer doet: klanten uitnodigen op de fabriek in Wolfsburg. Het lijkt ideale klantenbinding en is het misschien ook wel. De Factory Delivery actie, zoals de actie is gedoopt, is er echter een met een verrassing en nu niet direct eentje die past binnen die andere radiocommercials van Volvo waarbij DRIVe-modellen worden aangeprezen. DRIVe-modellen zijn Volvo’s die een groen of bijna groen milieulabel hebbenen stoten dus stuk voor stuk minder co2 uitstoten dan hun soortgenoten die minder "E" (lees: groen) zijn, zoals de mijne bijvoorbeeld, een oudere grotere Volvo.

 

C30 modellen eerst naar Zweden getransporteerd…

Het frappante aan de Factory Delivery actie is… dat de Volvo C30 helemaal niet wordt geproduceerd in de Volvo fabriek in Zweden, maar in het Belgische Gent! Vanuit de fabriek in de Vlaamse stad worden de C30 modellen naar het Volvo-distributiecentrum in Zweden getransporteerd. Daar waar Nederlandse kopers dus hun bestelde heilige koe kunnen ophalen.

 

Door de logistiek gezien opmerkelijke omweg die de Volvo-importeur aanbiedt is die Zweedse heilige koe toch een stuk minder groen dan de radio commercials doen geloven.

Reageer op dit artikel