blog

Retourproducten in Chiquita-dozen

Supply chain

Retourproducten in Chiquita-dozen
Chiquita bananendoos

Om schade aan retourartikelen (en de discussie hier omheen) te voorkomen hebben bedrijven in het verleden allerlei oplossingen bedacht, zoals de ‘box on board’ en ‘three leg’ . Door de hoge kosten komen deze oplossingen echter onder druk te staan. Ik kan daarom wel wat scenario’s voor de toekomst bedenken…

We kennen hem allemaal, de Chiquita bananendoos.  De doos die symbool staat voor de verpakking die eind gebruikers soms bezigen om hun producten "veilig" en "goed" te verpakken.

 

Voor alle duidelijkheid de Chiquita bananendoos bestaat echt!  De meeste onder u kennen hem waarschijnlijk vanuit de winkel, zij die binnen de retourlogistiek actief zijn en ook af en toe in het warehouse naar de retouren gaan kijken, zien hem daar ook geregeld opduiken. 

 

Als klanten voor het terugsturen van producten een Chiquita bananendoos gebruiken   mag je als bedrijf nog van geluk spreken.  De doos is sterk en biedt toch enige bescherming tijdens het transport naar de retourhub.  Zijn neefjes de plastic zakken, dekens, kranten papier, schoenendozen en God mag weten wat nog meer, hebben natuurlijk nog veel minder weerstand tegen schokken en leiden dus nog sneller tot transportschade.

 

Garantiebepalingen worden niet toegepast

Ondanks het feit dat in de garantiebepalingen staat dat de eindgebruiker zijn doos dient bij te houden en deze te gebruiken voor de retourlogistiek anders zou zijn garantie vervallen, ben ik nog geen producent tegen gekomen die deze bepaling ook toepast.

 

Om schade aan retourartikelen te voorkomen hebben logistieke  bedrijven in het verleden allerlei oplossingen bedacht, zoals  de "box on board", dit is letterlijk een logistieke oplossing waarbij een koerier een lege doos meeneemt naar de eind gebruiker en "three leg"  , dit verwijst naar een bijkomende rit (leg) die koeriers rijden om een lege doos naar de eindgebruiker te brengen.  Leg 1: lege doos leveren; Leg 2 is de feitelijke ophaling van het product ; Leg 3 is teruglevering van een repareerd product.  

Het idee daarbij is door een neutrale, veilige, stevige doos terbeschikking te stellen van de eindgebruiker hij zijn product degelijk kan verpakken met minder schadegevallen tot gevolg.

Dat logistieke bedrijven deze oplossing hebben bedacht is niet vreemd, het is een bijkomende bron van inkomsten.  Niet alleen transport maar ook de doos an sich als deze wordt aangekocht door de logistieke partner kan een bron van inkomsten zijn, maar dat is voor een andere blog.

 

 

Vervelende discussies

Het verminderen van schade is echter slechts een leuke bijkomstigheid. De enige echte reden is het verminderen, vermijden van welles-nietes discussies tussen de eind gebruiker, logistieke partner en producent over wie de schade heeft veroorzaakt ]. Dit zijn namelijk vervelende tijdrovende discussies waar niemand bij wint en alleen maar verliezers zijn.

 

Het grote nadeel van deze logistieke oplossing, zoals box on board en three legs, is natuurlijk dat het duur is! 

  • – Duur omdat volgens de garantiebepalingen dit eigenlijk tot de verantwoordelijkheid van de eind gebruiker hoort.
  • – Duur omdat eindgebruikers in Europa op garantie afhandeling verwend zijn

 

Het moge dan ook duidelijk zijn dat de oplossing waarbij de producent een retourdoos naar de eindgebruiker stuurt, vandaag de dag onder druk staat.  Kostenbesparing, en dus neerleggen van de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker en of logistieke partner zijn de nieuwe credo’s.

 

Persoonlijk kan ik een aantal scenario’s bedenken om dit te realiseren:

 

  • Duidelijke instructies aan de logistieke partners, met weigeringsrecht om iets mee te nemen als niet goed verpakt.
  • Betalende oplossing voor de third leg/box on board. Voor de individuele eindgebruiker hoeft dit niet duur te zijn, maar tegenvolge van de massa gaat het hier in totaal om enorm bedrag.
  • De producent kan ook zijn "verlies"pakken! Komt neer op een wiskundige vergelijking waarbij aan de ene kant de kosten voor de bijkomende logistieke oplossingen staan en aan de andere kant het product van de kost voor een vervangproducten (Y) en percentage transportschade. (100%*third leg >,=,< X% schade * Y)

De terugkeer van de Chiquita bananendoos zie ik niet gebeuren! Simpelweg omdat ik hem niet meer in de winkel vind!Wie weet waar de Chiquita bananendozen zijn gebleven?  Zit er tegenwoordig statiegeld op of zo?  Worden ze "achterover gedrukt" door het winkelpersoneel?…

 

Ik gebruikte die doos voor veel andere dingen.

 

Reageer op dit artikel