blog

Philips Senseo recall: ‘Deep impact’ voor Douwe Egberts?

Supply chain

Philips Senseo recall: ‘Deep impact’ voor Douwe Egberts?
foto: senseo.nl

Philips roept miljoenen Senseo-modellen terug, vanwege een veiligheidsrisico. Het gaat in totaal om een paar miljoen apparaten. Stef de Bont schreef er al over in zijn blog op Logistiek.nl.

Voor Philips zijn de gevolgen duidelijk. De schade is zeker 30 miljoen euro. Maar, merk je de ‘impact’ van deze verstoring niet veel dieper in de logistieke keten? Wat zijn de gevolgen van de Senseo-recall voor de verkoop van de Douwe Egberts pads?

Die kan niet anders dan inzakken… of erger, wat gebeurt er als die mooie Philips Senseo zelfs helemaal uit de gratie van de consument raakt? Een terughaalactie doet meestal geen goed voor een merk. Het resultaat: lege fabrieken in Utrecht en volle magazijnen Dark Roast, Vienna en Hot Choco. Je moet er niet aan denken! En misschien hebben ze dat bij Douwe Egberts ook niet gedaan…

 

Indirecte relaties
Je kent natuurlijk je eigen leveranciers en hopelijk ook jouw klanten, maar weet je wie de leveranciers van jouw leveranciers zijn of de klanten van jouw klanten? De directe relaties kennen we meestal, maar succes of falen in de markt wordt net zo hard bepaald door de indirecte relaties. Als het dan fout gaat bij Philips, dat wordt je meegezogen in de problemen. Zouden Philips en Douwe Egberts rekening hebben gehouden met deze risico’s toen ze hun innige samenwerking begonnen in 2001?

En hoe zit dat bij jouw bedrijf?

Reageer op dit artikel