blog

Mijn zoon van 15 en de Spaanse logistiek

Supply chain

Ik zit in Barcelona op een terras samen met mijn zoon van 15 te wachten op de tapas. “hier valt zeker weinig meer aan logistiek te doen”, merkt hij vragend op. Waarom? is de logische vraag van een logistieke vakgek als ik, enigszins geprikkeld door zijn vraag.

Ik zie hier niemand stressen om snel nog iets voor een bepaalde tijd te halen, tijd lijkt hier geen issue, dus logistiek moet hier veel makkelijker zijn.  

 

Hij merkt het bijna verontschuldigend op en heeft nog niet door dat hij zojuist haarfijn de bottleneck voor duurzame logistiek heeft neergelegd en tegelijk onze vermeende voorsprong op logistiek gebied als geheel.

 

Wij doen alles bijzonder efficiënt, als Nederlanders staan we bekend om onze stiptheid en regelcultuur, en vanuit onze gateway kunnen we heel Europa binnen 48 uur bedienen. Onze strakke planning en stiptheid hebben ons een logistieke voorsprong gegeven, maar zijn wij daar als Nederlanders niet in doorgeslagen?

"The Dutch tendency to ‘over plan’ takes away the fun element",  Vasilios Andrikopoulos Universiteit Tilburg

 

"The Dutch are renowned for their passion for planning everything", An Economic and Social History of the Netherlands.

 

"Als ik iets via internet bestel en het is er na een week in plaats de volgende dag, maakt me dat eerlijk gezegd ook niet zoveel uit.", Harm Beerens blog "In verzet tegen just-in-time-terreur"

 

We zijn er aan gewend dat meubels een levertijd hebben van 8 weken en niemand klaagt. Er blijkt een markt te zijn voor de meubelzaak en voor Ikea met het direct beschikbaar principe. Is het logistiek, is het universeel, is het een trend, is het typisch Nederlands?

 

We moeten iets langer op ons eten op het terras wachten, dat betekent dat we niet nog even naar boven kunnen in de Sagrada Familia, nou ja dan gaan we toch iets anders doen. Een Nederlander in den vreemde past zich daar wel aan. Mijn zoon heeft het goed gezien, geen stress, geen strakke planning, geen hoog frequente leveringen, efficiënt beladen auto’s, geen lucht verplaatsen. Nog even en de logistiek adviseur is overbodig.

Reageer op dit artikel