blog

Recessie vraagt om andere KPI’s

Supply chain

Recessie vraagt om andere KPI’s
Recessie vraagt om andere KPI's

Een van de meest robuuste Key Performance Indicators (KPI’s) uit de logistiek is de omloopsnelheid. Een goede indicator, maar wel reactief en emotieloos. Deze tijd van recessie vraagt om prestatieindicatoren waar je proactief op kunt sturen en waarmee je warme gevoelens opwekt bij de rest van het bedrijf.

 (Dit artikel is onderdeel van een gesponsorde nieuwsbrief.)

 

Een van de meest robuuste KPI uit de logistiek is de omloopsnelheid. Makkelijk uit te rekenen, moeilijk te manipuleren en een goede indicator die de verhouding aangeeft tussen voorraad en de bijbehorende afzet.

 

Het nadeel van de omloopsnelheid als KPI is dat het reactief en emotieloos is.

Reactief omdat als de omloopsnelheid daalt het al te laat is en er al teveel cash gebonden is in de voorraad. Emotieloos omdat het gevolg van stijging van de omloopsnelheid van bijvoorbeeld 4.5 naar 4.8 geen warme gevoelens opwekt.

 

De voorraad daalt het komende kwartaal met € 100.000 per week komt op hetzelfde neer maar klinkt toch anders. Daar ziet iedereen het belang wel van in. Ook de wekelijkse voortgang wordt opeens heel tastbaar en meer dan een grafiekje.

 

Met een KPI als omloopsnelheid loop je dus altijd achter de feiten aan en krijg je de rest van de organisatie moeilijk mee.

 

Recessie vraagt om proactieve sturing

In deze tijd moet je proactief kunnen sturen. Gaat de voorraad in de komende weken nou dalen of stijgen en hoe heb ik hier grip op?

 

Een stijging of daling van de voorraad is het verschil tussen uitgiften en ontvangsten bij het magazijn.

 

Als je weet hoeveel er de komende periode uit de voorraad wordt geconsumeerd (forecast) en je weet hoeveel de voorraad gereduceerd moet worden weet je ook hoeveel budget er is om in te kopen. Het is zaak dit budget zo goed mogelijk in te zetten.

 

Dit kan dus proactief. Tevens leidt het tot creatieve oplossingen en wordt het belang van goed assortiment management en portofolio management duidelijk.

 

Duidelijke keuzes maken

Er moeten duidelijke keuzes gemaakt worden. Anders daalt de voorraad nooit.

Zo moeten we duidelijk maken welke productgroepen belangrijk zijn. Dan kan er gericht geïnvesteerd worden in voorraden. Door middel van gedifferentieerde servicelevels is dit eenvoudig te realiseren.

 

We zoeken dus ook naar KPI’s van productgroepen en spelregels hoe we de gewenste beschikbaarheid, seriegrootte en bestelfrequentie hierop moeten afstemmen zodat we ons kapitaal van dag tot dag op de juiste product(groep)en inzetten.

Reageer op dit artikel