blog

Learning by doing?

Supply chain

Alles wat je verder nodig hebt, bestaat uit kennis van voorgaande jaren en eventueel achtergrondinformatie. Geen tijdrovende colleges, maar alle tijd om in teamverband aan een project te werken.’
Bij het begin van mijn collegevak ‘Cases’ lees ik de evaluaties van het afgelopen jaar nog eens door.

Studenten waarderen het vak omdat er veel ruimte is voor eigen creativiteit, aangevuld met begeleidende teamsessies. Mooie producten zijn het eindresultaat.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 24 oktober 2008.

Vaak denk ik na hoe dit concept in de praktijk te vertalen bij de implementatie van planningspakketten. Uiteraard is er training en begeleiding, maar het gaat om de verbetering van het resultaat. Planners hebben soms jarenlange ervaring en bekijken hoe ze met een pakket sneller hun plan kunnen maken. De doelstelling van het pakket is echter vooral om een beter plan te maken. Immers, 1 procent efficiënter in uitvoering levert meer op dan 10 procent sneller in plannen. Maar ja, een beter plan betekent ook een ander plan, met alle veranderingen op de werkvloer van dien.

Voor een beheersbare verandering is het logisch om eerst de implementatie centraal te stellen: zorgen dat alle planners kunnen werken met het systeem. En vervolgens de optimalisatie: hoe de bezettingsgraad te verhogen.
 

Wanneer je met het nieuwe pakket inzicht hebt in alle relevante KPI’s, kun je ze gaan monitoren en een more aggressive plan maken. De afwegingen hebben plotseling een opbrengst (of een prijs), waarmee de logistieke planning ook een volwaardige gesprekspartner wordt.

Dit verander- en verbetertraject is geen hoorcollege, maar juist een werkcollege, waarbij de consultant en de logistiek manager rondlopen als assistenten. Ik ben benieuwd naar de evaluaties.

Reageer op dit artikel