artikel

‘Logistiek kan zichzelf in intermodale keten autonoom organiseren’

Supply chain Premium 701

Lading kan zijn eigen weg op een autonome manier vinden in intermodale supply chains. Zonder tussenkomst van ­mensen. Zelforganiserende logistiek heet dat. Volgens Walter Kusters van supply chain softwarebedrijf Ab Ovo en Jeroen Vester van Erasmus Universiteit Rotterdam ligt dat binnen handbereik. Ze zijn samen een vierjarig onderzoek gestart om dit concreet te maken.

‘Logistiek kan zichzelf in intermodale keten autonoom organiseren’

Erasmus Universiteit en Ab Ovo een vierjarig onderzoek gestart om zelforganisatie in de intermodale keten voor elkaar te krijgen. Walter Kusters, directeur Business Innovation bij Ab Ovo werkt hier samen met onderzoeker Jeroen Vester van het Erasmus aan. Er is al veel technologie en data beschikbaar, zoals GPS, IoT, cloud of blockchain. Het is een kwestie van hoe dit met elkaar communiceert. Welke informatie is er nodig? En welke spelregels? Welke vragen moet de lading aan de wagon stellen? Welke logica wordt gevolgd en tot welke dialoog leidt dat? Dat zijn vragen  die Kusters en Vester gedurende het onderzoek willen zien te beantwoorden.

De logica en data zijn er al

Walter Kusters

Er is volgens Kusters al veel. “De beschikbaarheid en kwaliteit van data groeit. Dit maakt het mogelijk om planning- en toewijzingsbeslissingen realtime en ‘object’-georiënteerd te maken”, zo legt hij uit. Ook de logica is al beschikbaar, maar wordt nu nog door de planner toegepast met behulp van een planningssysteem. “Een deel van deze logica en planningsregels of beslissingen kunnen door de lading of wagon zelf, op autonome wijze, worden toegepast. In ons onderzoek kijken we vooral naar wat logisch is. Welke beslissingen maak je centraal vanuit een netwerkperspectief, en welke beslissingen kan of moet je plaatsen bij het object. Dit kan per bedrijfsmodel verschillen. Iemand die wagons bezit, zal hoogstwaarschijnlijk anders beslissen dan een intermodale operator zonder eigen wagons”, aldus Kusters.

 

Lees ook: Is een autonoom micromagazijn de toekomst?

 

"De vele data maakt het mogelijk om planning- en toewijzingsbeslissingen realtime en ‘object’-georiënteerd te maken"

Beheer netwerk is de echte uitdaging

Na het digitaliseren van de regels en het organiseren ervan, kunnen ze worden toegewezen aan ladingen en assets. Afgezien van de individuele lading of asset moet de operator ook de prestaties van het gehele netwerk beheren. “Dat is de echte uitdaging van dit onderzoek. Naast het zelforganiserend maken van intermodale supply chains tegelijkertijd ook zorgen voor algemene netwerkprestaties, die vergelijkbaar zijn met de beste en meest ervaren planners”, zegt Jeroen Vester.

 

Jeroen Vester

Lees ook: Havenbedrijf Rotterdam test autonoom varen

 

Intermodale markt mag boot niet missen

Het is volgens de onderzoekers niet de vraag óf zelforganiserende logistiek er gaat komen, maar hoe snel. Het is daarbij belangrijk dat bestaande spelers in de intermodale markt aanhaken. “Als ze hierin niet investeren, gaan andere partijen het doen, ontstaan er nieuwe rollen die zorgen voor disruptie. Bestaande partijen zijn dan ‘slechts’ aanbieders van assets.” Het onderzoek zal in vier jaar worden afgerond en omvat verschillende subprojecten, met pilots en businesscases. “We presenteren een aantal keer per jaar de tussentijdse resultaten en komen uiteraard graag in contact met bedrijven die geïnteresseerd zijn om aan te haken bij het onderzoek”, besluit Vester.

 

In vier stappen van intermodaal naar synchromodaal transport

Synchromodaal transport blijkt in de praktijk vaak nog lastig te realiseren. Voor welke uitdagingen komen bedrijven te staan als ze over willen gaan van intermodaal naar synchromodaal transport? En hoe pak je het aan? Onderzoekers van Fontys Hogeschool Venlo en Hogeschool Rotterdam ontwikkelden een prijswinnend model dat bedrijven op weg helpt.

 

Reageer op dit artikel