artikel

Aviko beoogt duurzame logistiek met klapkratten

Supply chain Premium

Aviko beoogt duurzame logistiek met klapkratten

Als wereldspeler in aardappelverwerking heeft Aviko duurzaamheid hoog op de agenda staan. Dat vertaalt zich logistiek gezien in een toenemend gebruik van meermalige verpakkingen. Aviko is voor het transport van verse friet deels overgestapt op klapkratten van Euro Pool System. “Grote klanten willen geen verpakkingsafval.”

Als wereldspeler in aardappelverwerking heeft Aviko duurzaamheid hoog op de agenda staan. Dat vertaalt zich logistiek gezien in een toenemend gebruik van meermalige verpakkingen. Aviko is voor het transport van verse friet deels overgestapt op klapkratten van Euro Pool System. "Grote klanten willen geen verpakkingsafval."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Aviko   Leverancier/dienstverlener: Euro Pool System Benelux
Plaats: Steenderen  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

In het idyllische plaatsje Steenderen wapperen voor het voormalige raadhuis de vlaggen van Aviko. Wie verwacht hier het hoofdkantoor van de aardappelverwerker te vinden? Toch is deze locatie niet toevallig gekozen. Op een steenworp afstand – in het dorp Keppel – lag de basis van deze internationale frietgigant, die inmiddels de vierde plaats bezet in de wereldwijde verkoop van aardappelproducten.

 

Meerwaarde voor de keten
Het geheim van het succes schuilt in de geschiedenis van het bedrijf. Aviko begon in 1962 als een coöperatie van aardappelproducenten, die de verwerking van hun product in eigen handen wilden houden. Nog steeds is Aviko eigendom van akkerbouwers, via de coöperatie Royal Cosun. De missie ‘Creating value from potatoes’ geeft aan dat de aardappel de basis is van het bedrijf. Jan van Wilsem, General Sales Manager Foodservice, licht toe: "Wij creëren meerwaarde voor iedereen in de keten: voor de producenten, voor onze medewerkers, voor de aandeelhouder én voor de klant. Voor die klant zijn wij een betrouwbare leverancier met een uitgebreid, innovatief assortiment en een goede marge."

 

Van ketens tot catering
Om groot te blijven, is het van levensbelang om in te spelen op de wensen van de markt. Hoe ziet die er eigenlijk uit? Jan van Wilsem: "De markt van aardappelproducten is verdeeld in twee segmenten: enerzijds de retail, anderzijds de foodservice. Die laatste markt is met een aandeel van 60% de grootste. Grote fastfoodketens zijn afnemer, maar ook internationale interieurketens en cateringbedrijven. Hotels en evenementenparken zijn een andere belangrijke klantengroep. Een groot deel van die markt is gevoelig voor seizoensinvloeden. Zo zien wij een koud voorjaar direct terug in een lagere omzet in de foodservicemarkt." Nog meer marktgegevens: Duitsland is de grootste afnemer, daarna volgen Engeland, Frankrijk en de Benelux (zie verder feiten en cijfers). Van Wilsem: "Wij focussen op Europa, maar ook in Zuid-Amerika eten ze onze aardappelproducten. Leidend in onze marketing is dat wij de klant én de consument variatie, verrassing en vernieuwing bieden."

 

Duurzame vrachtauto’s
Vernieuwen betekent voor Aviko ook verduurzamen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor de wereldspeler een steeds belangrijker thema. Frank Scholten, Transport Manager: "In het productieproces wordt 100% van de aardappels verwerkt. We gooien niets weg. Bovendien kiezen we ervoor in duurzame vetten te bakken. Op het gebied van logistiek testen wij momenteel biofuel vrachtwagens die op een mengsel van LPG en diesel rijden. Ook testen we koelmachines die geen dieselmotor meer hebben, maar met behulp van koolzuur koelen. De keuze voor meermalige verpakkingen past in diezelfde trend." Aviko merkt dat bij grote klanten dezelfde beweging naar duurzaamheid gaande is. "Vooral de grote afnemers willen geen dozen meer. Zij dringen aan op het aanleveren in meermalige verpakkingen. Klanten zien het als hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om het verpakkingsafval terug te dringen," vertelt Scholten.

 

Europese dekking
Sinds maart 2009 verpakt Aviko verse friet voor de foodservicemarkt deels in een meermalige klapkrat van Euro Pool System. Gekozen werd voor één type klapkrat, waarin twee zakken van elk vijf kilo verse friet passen. Scholten: "We hadden vroeger een eigen krat, maar het was lastig om deze voldoende beschikbaar te hebben. Bovendien was de bak niet inklapbaar. Het wassen kostte ons veel tijd en de retourlogistiek was niet efficiënt. Daarom hebben wij ervoor gekozen niet meer in onze eigen pool te investeren, maar aan te sluiten bij een bestaand systeem. Waarom we voor Euro Pool System hebben gekozen? Onze grootste klanten kenden het bedrijf; het systeem is heel gangbaar. De Europese dekking vonden wij daarnaast belangrijk."

 

Efficiënte retourlogistiek
De keuze voor deze pool bevalt tot nu toe uitstekend, meldt Frank Scholten. "De kratten zijn altijd voldoende beschikbaar en schoon. Dat geeft onze transport- en productieafdelingen veel rust. Ook over het statiegeld is geen discussie; iedereen kent het en begrijpt het. Wij leveren aan eindklanten én aan grossiers. Het is voor ons heel prettig dat Euro Pool System de retourlogistiek regelt vanaf al die verschillende locaties. Daar hebben wij geen omkijken meer naar. Bovendien is de verpakking inklapbaar, wat zorgt voor een efficiënt transport. Zes lege kratten nemen even veel plaats in als één volle krat." Vooral in Duitsland wordt de verpakkingswijze met de meermalige inklapbare kratten omarmd. "Duitse klanten zijn bijzonder tevreden over de nieuwe werkwijze. Tien procent van onze productie van verse friet voor de foodservicemarkt verpakken we nu zo, wat neerkomt op 1,6 miljoen roulaties per jaar. Dat aantal groeit gestaag. We verwachten bij de verse specialiteiten deze overstap ook te maken. De bak versterkt het gezonde imago van

het product," aldus Scholten.

 

Gepassioneerde ondernemers
Na het gesprek is er tijd voor een rondleiding in de fabriek, waarin duidelijk wordt wat Aviko een wereldbedrijf maakt. Na een efficiënt proces – schillen, snijden, sorteren, blancheren, drogen, bakken en verpakken – rollen verpakte verse frieten in groene klapkratten van de band. Met trots vertellen de gepassioneerde ondernemers over hun prachtige product, de grote betrokkenheid van de werknemers en de servicegerichtheid van het hele bedrijf. Buiten brengt de reclame op de af en aan rijdende vrachtwagens in beeld waar het om draait: het begint met een aardappel, het eindigt met goudgele frieten. ‘Creating value from potatoes’, elke dag weer.

 

Aviko: feiten en cijfers

– Aviko levert aan 75 landen;
– Het assortiment bestaat uit meer dan 100 producten;
– De jaarlijkse omzet is € 600 miljoen
– Dagelijks eten 7,5 miljoen mensen producten van Aviko;
– Het bedrijf heeft 13 productiebedrijven en 1.400 werknemers;
– Jaarlijks verwerkt Aviko 1.700.000 ton aardappelen;
– Coöperatie Royal Cosun is eigenaar van Aviko. 

 

Euro Pool System: feiten en cijfers

– Euro Pool System is Europa’s grootste logistieke dienstverlener voor versproducten;
– Euro Pool System richt zich samen met klanten op optimale logistieke oplossingen;
– De organisatie beschikt over 123 miljoen blauwe en groene meermalige verpakkingen;
– Jaarlijks rouleren deze verpakkingen 600 miljoen keer;
– Het bedrijf heeft 152 werknemers en 45 servicecentra in Europa.

Waarom kiest Aviko sinds 2009 voor de klapkrat van Euro Pool System?
– Grote klanten van Aviko willen het verpakkingsafval verminderen;
– Het statiegeldsysteem is bij klanten bekend en geaccepteerd;
– De bakken zijn altijd voldoende beschikbaar;
– Euro Pool System neemt de retourlogistiek volledig uit handen;
– Door de goede Europese dekking zijn verpakkingen overal verkrijgbaar;
– De e-weboplossing maakt eenvoudig bestellen en informatie uitwisselen mogelijk;
– De kratten zijn stevig, goed stapelbaar en beschermen het product optimaal.

 

Reageer op dit artikel