nieuws

‘Digitalisering dwingt groothandels tot regierol’

Logistieke dienstverlening 1748

Het bestaansrecht van groothandels staat ter discussie als gevolg van de toenemende internationale digitalisering en de opkomst van e-commerce. Gevolg van beide trends is dat businessmodellen op zijn kop zijn gezet. Door een regierol in de keten op te eisen, kunnen groothandels relevant blijven.

‘Digitalisering dwingt groothandels tot regierol’

Deze conclusie trekt het Economisch Bureau van ING een begin deze week verschenen marktrapport over de groothandelssector in Nederland. Volgens de onderzoekers is de groothandel nog altijd een belangrijke sector in Nederland met in totaal 79.000 bedrijven, 485.000 werknemers en een omzet van 435 miljard euro.

Matchmaking in voorraadbeheer en opslag

In theorie is het zo dat groothandels hun bestaansrecht te danken hebben aan het profiteren van inefficiënties en het op eenvoudige manier samenbrengen van vraag en aanbod. Het gaat dan om matchmaking, voorraadbeheer, opslag en distributie, schrijft ING.

Krimpend Europees afzetgebied

Maar de groothandel is niet langer onmisbaar. De huidige tijd van digitalisering en de e-commerce groei knaagt aan het bestaansrecht van deze sector. Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen die groothandels dwingen tot belangrijke aanpassingen: de toename van e-commerce, de afnemende groei van de internationale handel en het krimpende Europese afzetgebied van de groothandels.

Webwinkels aan de macht in de keten

E-commerce neemt snel toe. De omzet van webwinkels in Nederland is dit jaar met zo’n twintig procent gegroeid. In deze omgeving moeten groothandels hun plaats opnieuw zien te verwerven. Grote webwinkels trekken de macht in de keten naar zich toe. Niet zelden gaan zij groothandelstaken zelf uitvoeren. En de consument wordt steeds internationaler: het aandeel consumenten dat een aankoop deed bij een Aziatische webshop steeg in een jaar tijd naar 34 procent volgens GFK.

Vraag naar goederen neemt af in West-Europa

Tot de economische crisis groeide de wereldhandel dubbel zo sterk als de wereldeconomie, maar dat is voorbij. Protectionisme steekt de kop op. Het Europees afzetgebied groeit minder snel. De Nederlandse groothandel importeert veel uit de rest van de wereld en zet dit af in Nederland en andere West-Europese landen. De vraag naar goederen in dit gebied groeit echter minder snel. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de afnemende bevolkingsgroei en de energietransitie.

Rol van ketenregisseur

Groothandels moeten volgens de economen van ING de rol van ketenregisseur op zich proberen te nemen. Hierdoor kan  de leverancier zich concentreren op productie en de afnemer op verkoop. Groothandels nemen dan bijvoorbeeld productontwerp, assortiments- en voorraadbeheer op zich. Daarbij is samenwerken en delen van informatie met partners een cruciale voorwaarde. En dat is lastig want veel groothandels zijn van nature terughoudend met openheid.

Slimmere voorraadposities aanhouden

Voor veel groothandels komt regievoering neer op samenwerking binnen de keten, en specialisatie. Vooral specialisatie biedt kansen voor groothandels, voorspelt ING in afgelopen donderdag verschenen marktrapport. “Voor de verwerving van de ketenregie is samenwerking met en maximale ontzorging van de ketenpartners nodig. Drie kansrijke manieren om meer regie te pakken zijn: door niches en sterke combinaties van producten op te zoeken, uit te blinken in digitalisering en het gebruik van data en door slimmere voorraadposities aan te houden om aan snellere levertijden te kunnen voldoen”, zegt Marinus van der Meer, sectormanager Groothandel bij ING.

Lees ook: Wat is het bestaansrecht van de groothandel in 2016?

Reageer op dit artikel