nieuws

Volvo Ocean Race bespaart fors op onderdelen

Logistieke dienstverlening

Door het servicecentrum tijdens de Volvo Ocean Race te delen, is er minder voorraad nodig. De kosten per zeilteam zijn hierdoor teruggelopen van 35 miljoen naar de 10 tot 15 miljoen. Een interview met COO Tom Touber.

Volvo Ocean Race bespaart fors op onderdelen
Het Nederlandse team Brunel staat in de ranking op positie twee maar doet er alles aan om in Den Haag als eerste over de streep te komen.

Tom Touber zwaait de logistieke scepter als COO tijdens de komende editie van de Volvo Ocean Race, een zeilrace rond de wereld. Hij voerde een gedeeld servicecentrum door. Dit resulteerde in een logistieke doorbraak en een flinke kostenbesparing. “Het is voor het eerst dat alle zeilboten die meedoen aan de race identiek zijn. Hierdoor is het mogelijk om gezamenlijke onderdelen op voorraad te leggen. De teambudgetten konden hierdoor terug van 35 miljoen naar tussen de 10 en 15 miljoen euro”, aldus Touber.

Bestellen via cloud app

Zodra een onderdeel nodig is, wordt dit via een cloud app automatisch besteld bij de leverancier. Dat gebeurt al op de boot. Als de schipper iets nodig heeft, krijgt de shore manager een bericht. Hij beschikt over de app waarin alle 3.000 onderdelen die op het schip zitten in staan en plaatst meteen een order bij de leverancier. Touber: “Dit is ook meteen een ‘confirmed order’, er is geen weg meer terug. Ook komt het defect en het onderdeel automatisch op de worklist te staan bij de volgende stopover zodat de mensen in het dc en de werkplaats weten wat er moet gebeuren.”

Reizend dc

Bij iedere stopover, en daar zijn er elf van tijdens de zeilrace, wordt een grote tent van 65 meter lang en 25 meter breed ingericht als distributiecentrum met daarbij een werkplaats en een kantoor. “We doen aan leapfrogging. Er zijn twee identieke sets in zeven 40-voet containers. Hierdoor kunnen we op een plek nog bezig zijn met afbreken om bij de volgende stopover alweer te starten met opbouwen.” Alle onderdelen die vaak kapot gaan, waar een lange leadtime op zit en niet zo snel zijn in te vliegen, worden in dit dc op voorraad gelegd.

Volvo Ocean Race maakt dit weekend, van 18 tot en met 20 juni, in Den Haag een korte stop tijdens de laatste etappe van het Franse Lorient naar het Zweedse Gothenburg. Op het oude Norfolk terrein wordt een festival georganiseerd met muziek en (zeil)entertainment.

Lees het uitgebreide interview met Tom Touber in de juni editie van Logistiek Magazine. Dit nummer verschijnt vrijdag 19 juni.

Reageer op dit artikel