nieuws

FNV daagt Van den Bosch opnieuw om uitbuiting

Logistieke dienstverlening

FNV daagt Van den Bosch opnieuw om uitbuiting

Transportbedrijf Van den Bosch uit Erp moet zich alsnog voor de rechter verantwoorden over hun werkwijze met personeelscontracten. FNV Bondgenoten beschuldigt de logistiek dienstverlener opnieuw van ontduiking van de cao, uitbuiting en schijnconstructie. Van den Bosch ontkent alle beschuldigingen.

FNV concludeert uit eigen onderzoek dat het transportbedrijf de laatste jaren een behoorlijk aantal buitenlandse arbeidsovereenkomsten in Nederland valselijk heeft opgemaakt. Edwin Atema van FNV Bondgenoten: “Feitelijk heeft het bedrijf valsheid in geschifte gepleegd om de ware gang van zaken te maskeren en de sociale dumping te organiseren. De praktijk bij Van den Bosch is dan ook: Nederlandse chauffeurs eruit, Oost-Europeaan uitgebuit.”

Geen schijnconstructies

Marcel Wouterse, operationeel directeur van Van den Bosch ontkent tegenover Logistiek.nl met klem de beschuldigingen: “Het is niet ons beleid om buitenlanders te importeren. We blijven ver weg van de grenzen van toelaatbaarheid.”  In een officiële persverklaring stelt het bedrijf:  Bij Van den Bosch Transporten is géén sprake van ‘schijnconstructies’. Dat is een praktijk die door Van den Bosch wordt afgekeurd en inspecties van het ministerie hebben dergelijke constructies ook niet aangetoond.

Duidelijkheid

Het is niet de eerste keer dat FNV Bondgenoten het transportbedrijf uit Erp dagvaardt. Vorig jaar beschuldigde de vakbond Van den Bosch van uitbuiting van Hongaarse chauffeurs. Toen ging de rechtszaak op het laatste moment niet door omdat beide partijen in overleg de kwestie zouden oplossen. Dat het nu alsnog tot een rechtszaak komt vindt Wouterse ‘jammer.’ “We hebben de afgelopen tijd meer duidelijkheid verschaft over wat binnenlands vervoer is en wat internationaal. We zijn goed bezig en dat vindt de inspectiedienst ook.”

Politieke kwestie

FNV is een andere mening toebedeeld: Atema: “Nu worden de Hongaarse chauffeurs op hun beurt ingeruild voor chauffeurs uit Roemenië, Bulgarije en Macedonië. Het bedrijf wordt steeds creatiever in het weg organiseren van verantwoordelijkheid .” Wouterse: “Jammer dat het overleg is afgebroken en dat een individueel bedrijf wordt aangesproken. Wij zijn een gemakkelijke doelwit voor de FNV om hun standpunten op los te laten.” Volgens Wouterse  is het een politieke kwestie. Het vraagstuk betaling van internationaal opererende chauffeurs  is niet een punt dat alleen Van den Bosch Transporten raakt. Het is een Europese kwestie die niet in een (Nederlandse) gerechtelijke procedure kan en moet worden opgelost, aldus het transportbedrijf.

Reageer op dit artikel