nieuws

Graaco neemt graanterminal in gebruik

Logistieke dienstverlening

Met het openen van de nieuwe graanterminal van logistiek dienstverlener Graaco is Dryport Emmen-Coevorden volwassen. De regio wil een plekje op de logistieke kaart van Nederland zien te bemachtigen. “Treinen die niet via de Betuwelijn kunnen rijden, zijn welkom om via Coevorden te komen.”

Graaco neemt graanterminal in gebruik

Ceo Cees ’t Hart van Friesland Campina opende samen met Graaco-directeur Ben Blog, met een druk op de knop op feestelijke wijze de nieuwe terminal. ’t Hart benadrukt het belang van de Topsector Agri & Food die staat voor 48 miljard aan toegevoegde waarde en 10 procent van het BNP. “De zuivelmarkt groeit. Nederland is de tweede exporteur in de wereld na Amerika. We zijn daarom geen sector van het verleden, maar van het heden “, aldus ’t Hart die tevens het boegbeeld is van de Topsector Agri & Food.

Meer zuivel, meer voer

Blog: “Wij zitten hier tussen de diervoederbedrijven in Noord-Nederland en die hebben steeds meer graan nodig.” Door het wegvallen van de melkquota in 2015 wordt er meer zuivel geproduceerd, komen er meer koeien bij en is meer voer nodig. Blog merkt dat er volop wordt geïnvesteerd in diervoederfabrieken. “De nieuwe terminal vervult hiervoor een belangrijke logistieke functie voor de regio”, aldus Blog.

Plaats voor 18.000 ton

De graanwagons komen op het terrein van Graaco aan en lossen bij een stortput de mais. Met een compleet automatisch systeem bestaande uit elevatoren wordt het product naar de nieuwe graanterminal gebracht. De terminal bestaat uit zes verschillende compartimenten met in totaal plaats voor 18.000 ton aan los gestort product. In één compartiment past 1,5 miljoen kilogram mais, dat is de hoeveelheid van één trein. Het lossen duurt 6 uur.

Oost-Europa dichtbij

De Duitse spoorlijn loopt door tot aan Coevorden. Dat heeft als voordeel dat de Duitse spoorwegonderneming Bentheimer Eisenbahn AG vanaf de grens over Nederlands grondgebied naar Duitsland rijdt en vice versa. Duitse en Oostenrijkse treinen kunnen probleemloos naar Coevorden komen. “Hierdoor ligt heel Oost-Europa aan je voeten”, aldus Thom Heijselaar van grondstoffenproducent Glencore. Hij tekende een vijfjarig contract met Graaco om onder meer mais uit Hongarije in Coevorden op- en over te slaan in de nieuwe graanterminal.

Coevorden bypass voor Betuwelijn

“Een Drent is niet snel trots, maar nu wel”, zegt Henk Brink, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Drenthe. “Coevorden is een logistiek knooppunt geworden waar water, weg en spoor bij elkaar komen met prima achterlandverbindingen.”

Omdat de Betuwelijn nog altijd niet goed aansluit op het Duitse spoor biedt dat voor de regio Coevorden-Emmen kansen. Rob Spierings van Dryport Emmen-Coevorden: “We kunnen Coevorden als bypass route van de Betuwelijn volop gaan benutten. Treinen die niet via de Betuwelijn kunnen rijden, zijn dan ook welkom om via Coevorden te komen.”

Ambitie

Logistiek dienstverlener Graaco is vier jaar geleden na het faillissement van De Vries nieuw leven ingeblazen. Het bedrijf is ambitieus en wil groeien in de agrologistiek met toegevoegde waarde activiteiten als het opzakken en verbulken van graanproducten en aardappelzetmeel. Het bedrijf opende vorig jaar een nieuw multimodaal warehouse met daarin een spoorlijn waardoor wagons inpandig kunnen worden geladen en gelost. Graaco beschikt over bijna 59.000 m2 opslagcapaciteit.

Reageer op dit artikel