nieuws

TLN reikt prijzen uit en spreekt minister streng toe

Logistieke dienstverlening

TLN reikt prijzen uit en spreekt minister streng toe

Drie winnaars kregen zaterdag in de Efteling uit handen van minister Melanie Schultz van Haegen (I&M) de TLN Ondernemersprijs 2013 uitgereikt. De brancheorganisatie riep tijdens het jaarcongres de minister op om bezuinigingen op handhaving in de transportsector een halt toe te roepen. TLN-voorzitter Alexander Sakkers: “Er dreigen wildwestpraktijken te ontstaan.”

Dit jaar ging de TLN Ondernemersprijs naar transportbedrijven en logistiek dienstverleners met uitzonderlijke prestaties op het vlak van ICT. TLN wil met de jaarlijkse uitreiking van deze prijs ondernemers stimuleren meer aandacht te schenken aan continue kwaliteitsverbetering en professionalisering in de sector.

 

Drie categorieën

Winnaar in de categorie kleine bedrijven is Spijker Transport Service uit Zwijndrecht. In de categorie middelgroot ging Visser ATR uit Harlingen met de Ondernemersprijs naar huis. In de categorie grote bedrijven heeft Ewals Cargo Care uit Tegelen de prijs in ontvangst mogen nemen. Net als het afgelopen jaar, ontvingen de winnaars de prijs uit handen van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen.

 

ICT innovatie

Ewals Cargo Care heeft haar innovatieve positie op gebied van ICT versterkt door de ontwikkeling van de optimalisatietool TES (Tactical Engineering Solution). “Wij denken dat TES een belangrijk element is geweest bij de toekenning van de prijs,” aldus Bart Dessent, ICT Manager bij Ewals Cargo Care. TES bepaalt het meest optimale transportnetwerk door middel van what-if analyses. Het systeem houdt daarbij rekening met samenladingssynergieeën tussen verschillende verladers. De transportkosten worden terugverdeeld op zendingsniveau, waardoor besparingen per samenwerkende verlader volledig zichtbaar worden. De praktijk wijst uit dat besparingen in logistieke kosten van 10 tot 20 procent geen uitzondering zijn voor verladers met een complexe supply chain.

 

Meer capaciteit bij ILT

TLN-voorzitter Alexander Sakkers liet de kans niet onbenut om bezuinigingen op handhaving in de transportsector zaterdag bij de minister onder de aandacht te brengen. De brancheorganisatie wil dat de minister niet verder gaat bezuinigen op de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Sterker nog, TLN wil dat de inspectie meer capaciteit krijgt om een eerlijk functioneren van de transportmarkt te waarborgen. De brancheorganisatie wil op korte termijn met de ILT, Arbeidsinspectie en de sociale partners om tafel om hierover verder te praten.

 

Wildwestpraktijken

Minister Schultz zal de komende regeerperiode wederom ruim 2 miljoen euro moeten bezuinigen op de ILT. Het aantal arbeidsplaatsen zal hierdoor flink worden ingekrompen. Volgens TLN zijn er straks nog nauwelijks inspecteurs beschikbaar die de enorme nationale en internationale stromen vrachtverkeer kunnen controleren. Vervoerders uit binnen- en buitenland krijgen daardoor te veel ruimte om de regels te overtreden waardoor de goedwillende ondernemers in de verdrukking raken. Sakkers: “Er dreigen wildwestpraktijken te ontstaan.” Volgens TLN komt zowel de concurrentieverhouding, als de veiligheid voor mens en omgeving steeds verder onder druk te staan.

 

Controle wordt belangrijker

In Europa zijn duidelijke afspraken gemaakt over onderwerpen als rij- en rusttijden, cabotage, opleidingen en vervoer van gevaarlijke stoffen. Volgens TLN is het cruciaal dat in een EU markt met open grenzen deze regels worden nageleefd. Zeker in deze tijden van crisis is de impact van concurrentievervalsing zeer groot. Verwachting is dat de vervoersstromen door Nederland en Europa uiteindelijk alleen maar zullen groeien. Hierdoor worden controles door inspectiediensten voor een goed werkende markt – een zogenaamd level playing field – steeds belangrijker.  Sakkers: “Met dit gegeven moet er daarom juist eerder geld bij komen voor inspectiediensten, dan dat er gekort wordt. Hoe ver moeten inspectiediensten worden uitgekleed?”. TLN vindt dat die grens in Nederland, maar zeker ook in heel Europa, is overschreden. Sakkers: “In Europa moeten we er samen voor zorgen dat de regels die we met elkaar hebben afgesproken, ook worden nageleefd en de goede ondernemers ruimte krijgen om eerlijk te ondernemen.”

 

Lees ook: TLN: liberalisering transportmarkt moet stoppen

Reageer op dit artikel