nieuws

Vervoerders krijgen bespaaropties op presenteerblaadje

Logistieke dienstverlening

Vervoerders krijgen bespaaropties op presenteerblaadje

Besparen, besparen en nog eens besparen. Vervoerders kregen de voordelen op een presenteerblaadje aangereikt tijdens de tweede beursdag van de Carrosserie Vakdagen. Het programma Truck van de Toekomst presenteerde haar nieuwe kennisportal bedoelt om kennis en resultaten uit demonstratieprojecten naar de markt toe te brengen.

Het verminderen van de rol- en luchtweerstand, slimmer koelen of kiezen voor voertuigen die rijden op een alternatieve brandstof. Dat zijn toch wel de belangrijkste punten voor vervoerders om naar te kijken als ze brandstof en dus kosten willen besparen. Een aantal vervoerders gingen al voor en deden mee met het demonstratieprogramma van Truck van de Toekomst. De eerste resultaten laten brandstofbesparingen zien tot wel 15 procent.

 

Rijden op afval

Afvalservice Amsterdam West is voor de inzameling van afval met smalspoorvoertuigen gaan rijden op groengas. Groengas is een brandstof die de laatste jaren sterk in opkomst is maar nog altijd beperkt beschikbaar is. Het is biogas ontstaan door vergisting van bijvoorbeeld rioolslib of van groente-, fruit- en voedingsresten. Gerard Wiggers, directeur van Afvalservice Amsterdam West is lovend over het rijden op afval en gaat binnenkort zelfs een eigen website in het leven roepen om het succesverhaal over de bühne te brengen.

 

Ook ST van den Brink zit naar eigen zeggen in de kopgroep van Truck van de Toekomst. “We doen mee met verschillende projecten”, aldus Leo Quax, directeur van ST van den Brink tijdens een korte presentatie. “In samenwerking met Iveco Schouten zijn we bezig met rijden op LNG en met  Volvo kijken we naar de mogelijkheden voor hybride voertuigen.” De logistiek dienstverlener uit Ermelo heeft de laatste tijd het wagenpark dan ook flink vernieuwd. Er wordt nu gereden met 2 LZV’s, 9 dubbeldektrailers en 20 CNG/LNG trucks.

 

LNG wint terrein

Voorafgaand aan de presentatie van de kennisportal werd het seminar Win-Win in Transport gehouden.  Ook hier werd ingegaan op de voordelen van LNG. Peter Hendrickx, commercieel directeur van LNG leverancier Rolande rekende de vervoerders in de zaal het kostenvoordeel voor van het rijden met een LNG EEV truck. Hendrickx: “Rijden op LNG bespaart 14 procent op de brandstofkosten. Het verschil in exploitatiekosten van de truck is 8,2 procent. Er is 34.000 euro te besparen tijdens de levensduur van de truck.” Rolande zet zich in voor meer LNG tankstations. In Nederland zijn het inmiddels zes, in Europa 60. Er is momenteel een Europese promotierun gaande om ervoor te pleiten dat er om de 400 kilometer een LNG-pomp komt op de belangrijkste wegvervoer trajecten in Europa.

 

Juiste bandenspanning bespaart brandstof

Goodyear liet in een rekenvoorbeeld zien dat met de nieuwe generatie truckbanden 7 procent minder rolweerstand is te behalen wat vervolgens 3 procent brandstofkosten bespaard. Een randvoorwaarde is dan wel dat de banden op de juiste spanning staan. T Comm Tracking & Tracing bedacht hier iets voor en ontwikkelde de P-Eye, een sensor die de bandenspanning meet. Operationeel directeur Wim Fase deed een praktijkonderzoek. “Ik kom tot de conclusie dat maandelijks de bandenspanning controleren eigenlijk niet hoeft. P-Eye ondekt een teruggang in bandenspanning al veel eerder waardoor je problemen voor bent.” Fase denkt dat er 1000 euro per jaar is te besparen op een bakwagen als de bandenspanning op orde is.

 

Beursprimeur van Iveco

Opvallend nieuws van de beursvloer is toch wel de wereldprimeur van Iveco. In Gorinchem is de nieuwe Iveco Stralis Hi-Way voor het eerst aan het publiek getoond, nog voor de IAA in Hannover.  De truck is voorzien van een nieuwe Euro 6 motor die geen EGR nodig heeft.  Iveco presenteert daarnaast ook de Stralis LNG geschikt voor ADR transport met zeer lage emissiewaarden, de Daily CNG Natural Power die op methaangas loopt en de Eurocargo met een smalspoor huisvuilchassis. Iveco is zeer ambitieus en heeft te kennen gegeven dat de Nederlandse en Belgische markt steeds belangrijker aan het worden is voor de Italiaanse truckbouwer. Het marktaandeel van 2,5 procent moet volgend jaar zijn verdubbeld.

 

Bekijk het foto album voor een impressie van de beurs en het inhoudelijke programma.

Reageer op dit artikel