nieuws

Centraal Boekhuis stapt in mode en zorg

Logistieke dienstverlening

Centraal Boekhuis stapt in mode en zorg
Centraal Boekhuis ziet groei in mode- en zorglogistiek

Het Centraal Boekhuis stapt als logistiek dienstverlener in nieuwe productcategorieën. Het bedrijf, dat negen op de tien Nederlandse online boekbestellingen verwerkt, mikt in zijn nieuwe multichannelstrategie op retailers in mode en zorgproducten, aldus Twinkle. “We kunnen met name voor multichannel retailers van meerwaarde zijn.”

Het distributiecentrum van Centraal Boekhuis in Culemborg (foto links) fungeert als het centrale voorraadpunt voor boeken in Nederland en België. De logistiek dienstverlener is groot geworden in het verwerken van orders in opdracht van uitgevers voor boekhandels (b2b) en webshoppers (b2c). Tot het dienstenpakket van het Centraal Boekhuis behoren warehousing, picking & packing, transport, retourverwerking, facturatie en informatie.

Nieuwe markten aanboren
Met de opkomst van e-books staat de omzet uit de verwerking van boekorders onder druk. Uit het jaarverslag blijkt, zo stelt Twinkle, dat het Centraal Boekhuis zelf ook inkomsten genereert uit de distributie van e-books, maar daarnaast wil het nieuwe markten aanboren. “We hebben een groot fysiek distributieapparaat staan waar volume doorheen moet”, zegt commercieel directeur Melbert Visscher, verantwoordelijk voor new business: “Ons streven is dat in 2015 een kwart van de omzet uit markten buiten mediaproducten komt.”

Ruime ervaring retourlogistiek
Het Centraal Boekhuis zoekt de nieuwe verdiensten in eerste instantie in de mode en in de zorg. Visscher: “We zijn bewezen goed in de winkelstraat, met fijnmazige distributie voor boekhandels. De modewinkels in die gebieden kunnen we ook beleveren, terwijl we tegelijkertijd fulfilment van consumentenorders kunnen verwerken. Die koppeling bieden we voor aanbieders van zelfzorgmiddelen ook: we kunnen ziekenhuizen en verpleegtehuizen bedienen, maar ook patiënten thuis. Verder hebben we met boeken ruime ervaring opgedaan met retourlogistiek. Ook weten we om te gaan met seizoensinvloeden.”

Cut off tijden later
Het Centraal Boekhuis gaat aldus met een multichannel propositie de markt op, maar het denkt vooral in de modebranche ook zogeheten pure players aan zich te kunnen binden. Visscher: “We werken natuurlijk al voor zo’n tweehonderd webwinkels die boeken verkopen, dus we kennen het landschap vrij goed. We zijn bezig om de cut-off tijden, het moment waarop webshoppers voor het laatst kunnen bestellen, naar veel later in de avond (nu 18.30 uur) te verschuiven.”

Reageer op dit artikel