nieuws

Synergievoordeel in logistiek ligt voor het oprapen

Logistieke dienstverlening

Synergievoordeel in logistiek ligt voor het oprapen
Synergievoordeel in logistiek ligt voor het oprapen

Logistiek dienstverleners kunnen wachten totdat bedrijven besluiten een deel van hun activiteiten uit te besteden. Beter is om zelf het initiatief te nemen en de methode van ‘insinking’ toe te passen. Dit stellen de Tilburgse onderzoekers Peter Borm, Hein Fleuren, Herbert Hamers en Frans Cruijssen (WUR).

Die methode van ‘insinking’ leidt tot veel hogere synergievoordelen en dus tot lagere kosten en hogere winsten, stellen de onderzoekers in hun artikel "Supplier-initiated outsourcing: A methodology to exploit synergy in transportation’.

 

Zelf benaderen 

De onderzoekers keken naar de transportsector en meer specifiek naar logistieke dienstverleners. De druk op logistieke dienstverleners om sneller, flexibeler en efficiënter te werken neemt al jarenlang toe. Daardoor dalen de winstmarges. Borm, Fleuren, Hamers en Cruijssen bedachten een methode om die trend te keren. Wanneer de logistieke dienstverleners zelf andere bedrijven benaderen om de logistiek voor hen te verzorgen, zijn ze in staat maximale synergievoordelen te behalen.

Synergie
De logistieke dienstverleners kunnen zelf actief meerdere bedrijven uit dezelfde sector benaderen. Voor bedrijven in dezelfde sector zijn de afzetgebieden, routes, transporteisen en frequentie voor de levering van goederen vaak gelijk. Zo kunnen de dienstverleners bijvoorbeeld dezelfde vrachtwagens een route slechts één keer laten rijden als ze meerdere bedrijven bedienen, in plaats van twee keer of vaker, of hoeven er minder vrachtwagens te worden ingezet.

Goedkoper
Omdat de logistieke dienstverlener de behaalde voordelen gedeeltelijk kan doorgeven aan zijn klanten, zijn die ook beter af, zo menen de onderzoekers. Het voordeel voor alle betrokken bedrijven neemt toe als meerdere bedrijven een contract afsluiten met één logistieke dienstverlener. Dat leidt namelijk tot meer synergievoordelen, waardoor de logistieke dienstverlener de prijs voor zijn klanten verder kan verlagen. In het bijzonder hebben de onderzoekers aandacht besteed aan de wijze waarop vruchtbare en stabiele samenwerking tussen een zo groot mogelijk aantal bedrijven stap voor stap kan worden opgebouwd.

Case study
De onderzoekers hebben een case study uitgevoerd naar de distributie van bevroren producten van de fabrikanten naar supermarkten in Nederland. "Uit die praktijkervaring blijkt dat het voordeel voor de klanten van de logistieke dienstverlener opliep tot 30 procent, afhankelijk van het exacte aantal samenwerkende bedrijven", aldus Peter Borm, hoogleraar Wiskunde en Speltheorie aan de Universiteit van Tilburg en één van de onderzoekers.

 

Insinking
Borm, Fleuren, Hamers en Cruijssen noemen de nieuwe methode ‘insinking’ om het verschil met outsourcing duidelijk te maken. Bij insinking neemt het bedrijf dat een dienst aanbiedt, zoals hier de logistieke dienstverlener, het initiatief. Bij outsourcing is dat juist andersom. Synergievoordelen liggen voor het oprapen.

 

Download hier de publicatie (pdf)

 

Reageer op dit artikel