blog

Hoe verdienen we weer iets?

Logistieke dienstverlening

Hoe verdienen we weer iets?
Weer meer verdienen? Logistiek

De afgelopen weken kwamen diverse droevige koppen in de pers: “Logistiek nog in diep dal”, “Winstgevendheid logistiek blijft laag” en meer trieste kreten. Dat is in deze tijd van uitbetaling van vakantiegelden, liquiditeitsproblemen en rode cijfers een nachtmerrie voor veel logistieke dienstverleners. Tijd voor actie!

De vraag is hoe het tij gekeerd kan worden. Daarvoor levert dit stuk geen pasklaar antwoord maar geeft ik slechts een aantal aandachtspunten. Ik hoop dat veel mensen reageren en nieuwe suggesties inbrengen.

    

1. Ons kennisniveau is te beperkt

Laat alle operationele medewerkers (chauffeurs, warehouse medewerkers etc) eens weg en kijk eens wat er op kantoor overblijft. Deze groep mensen verwerkt de orders en plant de zendingen. Dat zijn er meestal niet veel. En veelal zijn het voormalig chauffeurs die jaren gereden hebben en nu op kantoor werken. Veel praktijkervaring, maar weinig capaciteit om te innoveren.

   

Een jonge academicus is geen oplossing: die kan niet op tegen zoveel jaren praktijkervaring. Zorg dat uw medewerkers zich verplicht ontwikkelen! Helaas zijn er voor deze groep nog nauwelijks gerichte trainingen! Los van het feit dat veel van deze mensen werkdagen maken van 10+ uren en na afloop van een dag vooral naar huis willen. Innovatie betekent vooral meer werk (op korte termijn). Zo innoveert u dus nooit.

     

2. Onze ondersteuning is te beperkt

Er zijn veel hulpmiddelen op de markt: TMS-systemen, boordcomputers, scansystemen, digitale archieven etc. Helaas gebruiken we daar vaak maar een deel van. Redenen daarvoor zijn:

  

  • We hebben te weinig kennis om alle functionaliteit te gebruiken;
  • Ons eigen proces is net anders dan door de software ondersteund wordt;
  • We houden te veel vast aan oude werkwijzen en staan niet open voor nieuwe mogelijkheden.

  

De oplossing? Serieus onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en een open geest. En een architect die de combinatie tussen het proces en de hulpmiddelen kan combineren. Gebaseerd op ervaring met zowel de tools als het proces.

 

3. We maken te veel fouten

Dit had ook als titel kunnen hebben ‘we kunnen niet rekenen’. Een offerte wordt gebaseerd op een hoeveelheid werk dat vrijwel foutloos en min of meer ideaal wordt uitgevoerd. Maar een chauffeur die te laat komt en de volgende dag vroeg in de morgen de zending alsnog moet afleveren is niet ingecalculeerd. Natuurlijk heeft dit een relatie met het eerder genoemde kennisniveau en de ondersteuning, maar de basis is dat we zeer scherpe offertes geven waar onvoldoende rekening is gehouden met kostbare afwijkingen in de praktijk.

    

Een ander voorbeeld: u moet afhalen en uw klant geeft 20 pallets op. Helaas is uw klant vergeten door te geven dat er 2 spoedzendingen bij zijn gekomen en het zijn er 25. Die passen niet meer in de auto en voor 2 pallets stuurt u een extra chauffeur. Kosten: minimaal € 100 die u niet kunt doorbelasten. Service voor alles! Maar slecht voor uw rendement.

      

Helaas is het in de sector nog steeds zo dat er tarieven worden afgegeven die zelfs in een optimale situatie niet rendabel kunnen zijn. Slechts als er zoveel synergie met ander werk is zou het kunnen kloppen. Maar vaak is het puur verzieking van de markt. En omdat uw opdrachtgever ook krap zit waagt hij de gok en kiest voor de spotprijs. Helaas, maar dat is jaren de markt.

     

Er is nog 1 optie om uw rendement te verbeteren. Praat met uw opdrachtgever. Zoek waar flexibiliteit mogelijk is. Vaak zijn er met kleine stappen aanzienlijke voordelen te halen. Vul een ophaler bijvoorbeeld op met een paar snellopende goederen die u tijdelijk opslaat. Op het moment dat deze uitgeleverd moeten worden scheelt het u de volgende keer mogelijk een extra ophaalrit. Laat uw opdrachtgever meedenken om uw tarieven laag, maar rendabel te houden.

       
Laat hier ook uw suggesties voor rendementverbetering horen!

Reageer op dit artikel