blog

Nederlandse logistiek in verre vreemde landen

Logistieke dienstverlening

Nederlandse logistiek in verre vreemde landen
bbrood logistiek verre landen

Er zijn veel kansen in opkomende markten als Brazilië, Afrika, India en China. Maar hoe ver kom je in deze landen met logistieke kennis ‘made in Holland’?

Je kunt nauwelijks een krant openslaan of je leest over het optimisme over de economische groei en kansen in Afrika. De adviesbureaus voorspellen hier een grote toekomst voor logistiek dienstverleners. Grote ondernemingen als KFC, P&G en Heineken zien de kansen in deze opkomende markten.

Ook de Amsterdamse bakker Bbrood heeft de stap gezet met de opening van twee winkels in Kampala.

      

Emerging market

Tijdens de komende Stategische Summit op 17 en 18 april in Noordwijk spreekt Bert de Winter over het gebrek aan leiderschap in de ontwikkeling van supply chains voor emerging markets, de opkomende markten. Bert de Winter is Senior Program Manager EMEA Business Operations bij Hewlett Packard. Onlangs sprak ik al met Renee Pater van Bbrood over de logistieke ervaringen als bakker in een emerging market. Na twee jaar voorbereiding opende Bbrood eind juli 2011 in Oeganda haar deuren en met dezelfde broden als de in de winkels in Nederland, maar dan in Kampala. In Kampala is de winkel op een drukke, centrale locatie gevestigd waar veel expats komen. De bezorging is er zelfs lastiger dan in de  Amsterdamse binnenstad en gebeurt met ‘boda-boda’s’: bezorgbrommers.

        

Produceren

De Oegandese bakkers zijn eerst drie maanden in Amsterdam opgeleid. Ze hebben geleerd het brood te bakken en de machines te bedienen en te onderhouden. Twee Amsterdamse bakkers hebben vervolgens de start van de winkel ter plekke ondersteund. In het begin is veel getest met grondstoffen om te kijken of het brood ook in Oeganda, bij een hoge temperatuur en luchtvochtigheid, gebakken kan worden. Soms is de receptuur aangepast.

    

Personeel

De grootste uitdaging is het vinden én houden van gemotiveerd personeel. De cultuur is volkomen anders. ‘Je moet ze echt leren op tijd op het werk te komen en dat diefstal direct ontslag betekent. Logistieke planning is hun geheel vreemd. Pas als iets op is, dan wordt het besteld. Je moet vooral niet Westers willen denken’, zegt Renee Pater.

    

Sourcing

De bloem wordt zoveel mogelijk lokaal bij een molenaar gekocht. Zo kan Bbrood 80 procent van de grondstoffen krijgen, de overige grondstoffen en materialen voor de winkel komen nu nog uit Nederland bij gebrek aan lokale leveranciers. Hierbij moet rekening gehouden worden met een totale doorlooptijd van Nederland naar Oeganda van drie maanden. Met name in het traject over de weg tussen de haven in Kenia en Oeganda kan nog van alles fout gaan. Problemen met onder meer documenten en douane verstoren de logistiek regelmatig. En als er dan overhoop te weinig voorraad is, dan moet Bbrood helaas ‘nee’ verkopen. Kerst 2011 waren er geen meergranenbroden door logistieke problemen. Elke drie maanden gaat er nu een container naar Bbrood in Oeganda.

 

Lessen

Renee Pater vertelde over haar persoonlijke ervaringen; ‘Ten eerste moet je een lange termijn doel voor ogen hebben en vooral volhouden. Vervolgens moet je voldoende inlevingsvermogen hebben. Ook moet je steeds kritisch blijven en steeds weer controleren of de zaken zo gaan zoals afgesproken. Tenslotte, moet je er plezier in hebben’.

 

Ik ben door dit Bbrood-verhaal ook extra benieuwd naar de ervaringen van Bert de Winter van Hewlett Packard en wat hun ervaringen betekenen voor het opleiding van de toekomstige supply chain managers die in verre vreemde landen gaan werken.

Reageer op dit artikel