blog

Koopzondag: een zegen of een vloek

Logistieke dienstverlening

Koopzondag: een zegen of een vloek
Koopzondag

Het feit dat de winkels op zondag open zijn, heeft nogal een effect. Jan Hoogenboezem zet het eens op een rij: wordt er meer verkocht of komt er een verschuiving? Is het de logistieke inspanning waard?

De effecten van een koopzondag:

  

  • Op het personeel: bovenop de toch al niet regelmatige werkweek, moet je naast zaterdag ook nog zondag werken.
  • Op de ondernemer of onderneming: de kans op potentiële omzet wordt voorafgegaan door meer organisatie en kosten.
  • Op het ‘winkelende’ publiek: naast de altijd geopende internetwinkel, kun je nu ook op zondag dingen zien, voelen en kopen.

       

Verschuiving     

Maar nu de hamvraag: kopen mensen nu in totaal meer of is er sprake van een verschuiving? In Amsterdam is gebleken dat, zeker in de woonboulevards, de doordeweekse dagen zeer weinig bezoekers zijn gaan opleveren, en alleen de zaterdag en zondag nog (even) belangrijk zijn, net als in alle gebieden de vrijdag.

       

Is alle organisatorische, logistieke en milieutechnische inspanning het waard? Moeilijk te beoordelen, omdat de factor webwinkelen natuurlijk het beeld vertekend. Immers, deze winkelmogelijkheid heeft ook een verschuiving teweeggebracht van Retail naar Etail. Maar zou het kunnen zijn, dat de zondagverkoop een impuls voor de totaalomzet is, die een tegenhanger is voor het verlies aan webwinkels?

        

Als je dan vaststelt dat de totaalomzet nauwelijks stijgt door de zondagopening, kan dit wel betekenen dat de winst aan omzet door deze zondagopening het verlies aan de webwinkels ruim compenseert.

Qua werkgelegenheid geldt, dat er een toename is, al is hier vooral sprake van extra mensen die nagenoeg alleen op zondag werken. Groot verschil natuurlijk weer tussen kleine ondernemer zonder of met een beetje personeel en grootwinkelbedrijf.

   

Extra belevering

Waarom wil ik dit weten? Omdat er nog meer negatieve zaken kleven aan de zondagopening: logistiek en milieu. Het betekent een extra werkdag voor de winkelbelevering en meer files naar de stadskernen.    

Volgens mij zijn de belangrijkste voordelen voornamelijk voor de horeca (en dus ook de staat) omdat die ongetwijfeld meer inkomsten hebben in een meer gezellige stad, dan een stad met gesloten rolluiken.

       

Voorbeeld Arena

Onlangs in de praktijk heb ik een mooi voorbeeld gezien rondom de Arena: publiek dat met de auto huiswaarts wilde van zowel de voetbalwedstrijd, Arena Boulevard én Ikea tussen half 5 en half 6 met honderden surveillanten om de weg te wijzen richting de snelwegen. Mooi staaltje extra werkgelegenheid én reclame voor het openbaar vervoer.

    

Ik ben benieuwd naar wat u ervan vindt!

Reageer op dit artikel