blog

Speed Docking: de innovatie van 2011

Logistieke dienstverlening

Was synchromodaliteit het woord van 2010, dan wordt Speed Docking het woord van 2011! Het terugdringen van lostijden is een beetje een muf dacht ik eerst…

Speed Docking: de innovatie van 2011
Nk Speed Docking

Eind maart ging het Snickers NK Speed Docking van start. Het NK Speed Docking is een initiatief van Mars Nederland gericht op het versnellen van de lostijden. Tien weken lang streden distributiecentra om de eer: wie weet de meeste tijdwinst te boeken? En inmiddels kennen we de winnaar: Plus Retail in Haaksbergen. En wat is het personeel op de werkvloer trots!

   

Schrikken

Waarom is Speed Docking innovatief? Het terugdringen van lostijden is een beetje een muf thema. Dat dacht ik eerst ook… tot ik de resultaten zag. Niet alleen duurde het laden en lossen langer dan ik me kon voorstellen, maar ook liepen de tijden enorm uiteen.

Dit betekent dat transporteurs noodgedwongen met lange laad- en lostijden rekening moeten houden bij hun planning; extra materiaal, extra kosten en alles behalve duurzaam.

Bovendien verstoort het de logistiek naar het winkelschap. Dat is voor versproducten extra belangrijk. Voor je het weet moet je nee verkopen.

       

Ze kwamen er achter toen ze het met de boordcomputers ook echt, en betrouwbaar, in kaart konden brengen. Mars verzamelt vanuit boordcomputers informatie over wanneer de wagen de poort binnen rijdt en weer vertrekt. Die informatie deelt Mars met alle 150 retailers. Een geweldige krachtmeting.

    

Innovatie

Speed Docking is een strik om innovatieve, en soms complexe, concepten als het scannen van SSCC-palletlabels, accurate vooraanmeldingen, geo-fenching, datasynchronisatie, minder vrachtwagenbewegingen door het bundelen van bestellingen en leveringen tot volle vrachtwagens met ‘Green Order’.

Speed Docking vertaalt die innovaties in gewone mensentaal op een manier dat de werkvloer, de chauffeurs en de magazijnmensen, ook echt betrokken wordt bij de verbetering. De eerste reactie: ‘Dit hadden we jaren eerder moeten doen’.

     

Dock & Roll

Speed Docking kent een duidelijke fasering. Je start met ‘Green Order’, hoe minder vrachtwagens voor de deur, en hoe minder bonte pallets, hoe minder vertraging. De tweede fase is ‘Scan & Go’, waarbij de scanning van pallets bij ontvangst gebeurt aan de hand van de palletlabels en vooraanmeldingen. De derde fase behelst ‘Dynamic Dock Management’. Je kent de laaddocks pas toe aan de vrachtwagens als ze in de buurt zijn van het distributiecentrum. Tenslotte wordt het ‘Dock & Roll’. De vrachtwagen, met een rollenbaan, dokt en wordt automatisch leeg getrokken.

    

Duurzaam

Als de snelheid er straks echt goed in zit, dan kunnen producenten en retailers hun logistiek ook echt richten op de meest actuele vraag van consumenten. Producenten en retailers werken zo aan de waardeketen van de toekomst. En dat is goed voor de consument. Dat verdient een compliment, en hopelijk opvolging in andere sectoren.

 

NK Speed Docking special 

In de nieuwsbriefspecial van Logistiek.nl leest u alle ins and outs over het NK Speed Docking 2011: http://bit.ly/iTrTrw  

Reageer op dit artikel